Læreruddannelsens forening for madkundskab

Blog

Nu er de her: De kompetente madkundskabslærere

- og de kan levere varen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ifølge årets censorrapport fra læreruddannelserne er der uddannet 207 kompetente madkundskabslærere i år. Flest fik karakteren 10. Det er et flot resultat! På læreruddannelserne arbejder vi for at fortsætte den gode udvikling.

Så nu er der ingen undskyldning for ikke at sætte højt kvalificerede lærere til at varetage undervisningen i et af folkeskolens vigtigste fag, madkundskab. Derfor er det på tide, at skolerne gør brug af de kompetencer, der er til rådighed i lærerkollegiet, og ikke bare lader tilfældige lærere tage timerne for at få skemaerne til at gå op. Det ville man aldrig gøre i fysik, svømning eller tysk. Man får næppe lov til at undervise i de fag uden en vis form for kompetencer, men madkundskab: Det er jo bare et hyggefag og alle kan jo lave lidt mad.

Nej, madkundskab er ikke hyggefag, det er et fag med dannelsesmål på lige fod med skolens øvrige fag, og derfor skal uddannede faglærere undervise i faget. Og de er her nu: de kompetente madkundskabslærere. Og der kommer flere!

Læreruddannelsens forening for madkundskab

I Læreruddannelsens forening for madkundskab er professionshøjskolernes madkundskabsundervisere samlet om at styrke og udvikle madkundskabsfaget såvel på læreruddannelserne som i folkeskolen. Med denne blog ønsker vi at sætte fokus på faget gennem deling af faglig viden og holdninger.

Se censorrapporten her: http://laerercensor.dk/attachments/article/215/2017.aarsberetning.laerer.pdf