Læreruddannelsens forening for madkundskab

Blog

Smagen som brobygger

Jeg glæder mig

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

- til at fortsætte mit arbejde i Projekt Smag for Livet samtidig med min undervisning på læreruddannelsen i faget madkundskab på University College Lillebælt. Tak til Nordea Fonden, der har valgt at yde fortsat støtte til projektet, der sætter smagen i centrum for det gode liv.

De næste tre år skal de deltagende uddannelsesinstitutioner sætte fokus på smag i undervisningen som brobygger mellem madhåndværk og videnskab. På læreruddannelsen er særligt madkundskabslærerstuderende en del af projektet, men jeg glæder mig til at udvikle samarbejdet mellem Smag for livet og læreruddannelsens øvrige fag. For smag kan noget helt særligt:

”Smag og mad åbner for nysgerrighed, kreativitet og eksperimenter på tværs af bøger og håndværk. Smag lærer os ikke bare om mad, men også om vores sanser, kultur og identitet, og viden om vores smag ruster os til at tage selvstændige begrundede valg i overgangen fra barn til voksen”

Læreruddannelsens forening for madkundskab

I Læreruddannelsens forening for madkundskab er professionshøjskolernes madkundskabsundervisere samlet om at styrke og udvikle madkundskabsfaget såvel på læreruddannelserne som i folkeskolen. Med denne blog ønsker vi at sætte fokus på faget gennem deling af faglig viden og holdninger.

Udtaler Smag for Livets centerleder, professor Ole Mouritsen.

Smag kan være en vej til læring, en måde at erkende verden omkring os på. Og det gælder i alle fag. Det har vi vist indtil nu i Smag for Livet. Nu er tiden kommet til at lade denne viden og de erfaringer slå rødder i uddannelsen.

https://www.folkeskolen.dk/635181/24-millioner-til-smag-for-livet