BLOG

Empty article - Subtitle

Tør du lave eksperimenter uden at vide hvad det ender med?

I januar udfordrede jeg en gruppe SFO-pædagoger til at starte en kreativ proces ved at sanse og eksperimentere med materialer. Den øvelse vil jeg gerne dele med jer, da den også fungerer til børn.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Eksperimenter kan starte helt sanseligt med, at man finder noget materiale frem, som børn undersøger med sanserne og skaber udfra. I eksperimentet skal børn ikke gennemtænke alt, men kan afprøve forskellige idéer og reflektere over handlingen efter, hvilket så kan føre til en ny handling ud fra den nyerhvervede viden.

Sådan gør I

  1. Find materialerne frem: mel, vand, skål, ske og farvet papir og læg dem på bordet.
  2. Eksperimentér med de forskellige materialer: Der er ikke nogen rigtig måde at lave noget på – kun forskellige undersøgelser af materialerne og af, hvordan materialerne kan kombineres på forskellige måder.
  3. Snak med dit barn om, hvilke æstetiske udtryk, som I kan skabe? Hvilke er interessante, og hvorfor er de interessante?

Variationer

Alle materialer kan i princippet inddrages i eksperimentet. Dog er det vigtigt at huske på, at nogle materialer har en lang tradition for, hvordan vi er vant til at bruge det. Det gør det svære at bruge materialet på en ny måde, da traditionerne præger vores tankemønstre – fx er det svært at nytænke måder at bruge maling og papir på.

Læring

Barnet udvikler sin evne til at tænke nyt, da barnet ikke har prøvet at skabe noget ud fra de givne materialer før. Det udvikler barnets evne til at eksperimentere og mod til at turde prøve noget, som barnet ikke kender udfaldet af. Barnet øver sig i at være på dybt vand og prøve ideer af gennem hænderne.