BLOG

Empty article - Subtitle

Kan man tvinge kreativiteten frem?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dette er et spørgsmål, der rumsterer meget i mit hoved. Særligt lige i tiden, hvor arbejdstidsaftalen i Ikast- Brande stadig forhandles.

Jeg underviser bl.a. i sløjd, håndarbejde og billedkunst – kreative fag, hvor ideerne ikke altid kommer gennem bøger og trykt tekst.

Jeg går meget op i mine fag, der egentlig også kan betegnes som min hobby, og vil gerne lave en fængende og nuanceret undervisning, der skaber arbejdsvillige, glade og engagerede elever.

Mine kreative ideer dukker op på mærkelige tidspunkter – de kan være på et museumsbesøg en søndag eftermiddag, en torsdag aften ved internetsøgning eller en lørdag på en gåtur rundt i Århus midtby. Tidspunkter, hvor jeg altså ikke sidder på skolen.

Når en ide dukker op, har jeg svært ved at slippe den igen. Det kribler i fringrene på mig og jeg går derfor næsten altid i gang med at planlægge forløbene og eksperimentere med produktfremstilling og materialevalg mens ideerne ligger frisk i erindringen. 

Efter sommerferien kan min kommune i værste fald bestemme, at jeg skal være på skolen i 40 ugentlige timer. Der er ingen tvivl om, at jeg sagtens kan finde ud at bruge tiden på skolen – men kan jeg tvinge kreativiteten frem, i et bestemt tidsrum?

Jeg er glad for mit arbejde og glad for mine fag. Og – lige nu er jeg meget glad for, at jeg selv kan bestemme, hvornår jeg kan arbejde kreativt. Men jeg er bange for at den kreative undervisning ikke bliver som før, hvis jeg blot skriver den ned som note når den dukker op, og først skal arbejde med den når jeg er på skolen igen mandag.

Mvh Trine