Blog

Fem film om skrivedidaktik

Nationalt Videncenter for Læsnings projekt Skrivedidaktik på mellemtrinnet i alle fag blev fra 2012 til 2015 gennemført i Ishøj Kommune. Nu formidles de vigtigste erfaringer fra projektet i fem små film.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fra 2012 til 2015 gennemførte Nationalt Videncenter for Læsning et omfattende projekt om skrivedidaktik i Ishøj Kommune. Nu kan man se fem film om projektet, hvor lærere og elever fra kommunens skoler deltager.

Nationalt Videncenter for Læsning

Nationalt Videncenter for Læsning samler, skaber og spreder viden om læsning, skrivning og sprog. Det sker gennem formidling samt forsknings- og udviklingsprojekter. Nationalt Videncenter for Læsning drives i samarbejde med landets 6 professionshøjskoler. Se www.videnomlaesning.dk

Filmene handler om teamsamarbejde, modellering, skriveordrer, refleksionsskrivning og feedback – og giver konkrete eksempler på, hvordan man ved hjælp af forskellige tiltag knyttet til skriftlighed kan forbedre undervisning og samarbejde. I filmene formidles de forskellige tiltag kort og klart – til inspiration for alle, der arbejder med undervisning.

Inspiration til skrivning i alle fag

Formålet med projektet var at undersøge, hvordan et øget fokus på skrivning i alle grundskolens fag kunne fremme både elevernes skrivelyst og deres læseforståelse – og herved bane vejen for øget læring.

Filmene viser, hvordan fem forskellige tiltag på hver deres måde har medvirket til at klæde lærerne bedre på til at undervise og har styrket elevernes læring.

Vi hører blandt andet om, hvor vigtigt det er, at man etablerer et fælles sprog gennem teamsamarbejdet. Hvordan arbejdet med modellering gør lærerne mere bevidste om at vise eleverne, hvordan de skal udføre en opgave. Vi bliver introduceret til skriveordrens gavnlige indvirkning på både læring og klasseledelse og vi får forklaret, hvordan man bruger refleksionsskrivning i matematik og selektiv feedback i historie.

Filmenes perspektiv er lærerne og elevernes erfaringer med de forskellige skrivetiltag – og desuden suppleres der med kommentarer fra kommunens Læse-skrivekonsulent Marianne Gjelstrup og fra projektleder Lene Storgaard Brok.

https://youtu.be/hXzpUErHvSM?list=PLpbsJDuA2Unrl2JdFsHWgfhEql-hQDCvp

https://youtu.be/EhZNe6N0prY?list=PLpbsJDuA2Unrl2JdFsHWgfhEql-hQDCvp

https://youtu.be/BPG_YzxuD4o?list=PLpbsJDuA2Unrl2JdFsHWgfhEql-hQDCvp

https://youtu.be/NQbhhN1mzJs?list=PLpbsJDuA2Unrl2JdFsHWgfhEql-hQDCvp

https://youtu.be/H68zaX2QtrU?list=PLpbsJDuA2Unrl2JdFsHWgfhEql-hQDCvp