Læring i det 21. århundrede

Blog

Minecraft og centicubes -lær symmetri og spejling

Brug Minecraft og centicubes til at opfylde fælles mål.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Symmetri og geometri

Under geometri og måling skal eleverne blandt andet kunne dette, når vi kigger i Fælles mål:

  • Eleven kan beskrive og fremstille figurer og mønstre med spejlingssymmetri
  • Eleven kan bygge og tegne rumlige figurer
  • Eleven har viden om metoder til at fremstille figurer og mønstre med spejlingssymmetri, herunder digitale
  • værktøjer

Det forsøger mange bøger at løse med en opgave a la dette:

Det er meget interessant, at nogle bygger en selvstændig figur og andre tænker i at bygge halvdelen af noget som bliver helt, når makkeren har bygget. Det er en ret sej kompetence, som I mine øjne vidner om langt større kompleksitet end man kan få ud af "tegn den spejlvendte figur".

Og den går jo ikke, hvis den står for sig selv, for der mangler den rummelige og digitale dimension, men der er også et langt større problem:

Opgaven er en udfyldningsopgave, hvor eleverne blot skal udfylde de tomme huller. Der er ikke plads til kreativitet, skabertrang, at tænke selv og udvikle sig. Der er én måde at gør det på.

Når jeg arbejder med symmetri, bruger jeg blandt andet centicubes. Og giver dem denne instruktion:

  1. Byg en figur
  2. Byt med din makker
  3. Byg den spejlvendte figur af hinandens

Det er meget interessant, at nogle bygger en selvstændig figur og andre tænker i at bygge halvdelen af noget som bliver helt, når makkeren har bygget. Det er en ret sej kompetence, som I mine øjne vidner om langt større kompleksitet end man kan få ud af "tegn den spejlvendte figur".

Symmetri i Minecraft

Eleverne i min 1. klasse er ret glade for Minecraft. Det er derfor lige til højrebenet at lade dem bygge symmetriske figurer i Minecraft.

Der kommer mange gode snakke, og de er rigtig gode til at bygge flotte konstruktioner og tænke over, om det også er symmetrisk inden i. Det man ikke kan se.

Læring i det 21. århundrede

Jeg har været lærer i 13 år og er på Øster Farimagsgades skole i København. Jeg brænder for at udvikle undervisningen. Jeg vender den gerne på hovedet og afprøver nye ideer. Jeg har især fokus på det inkluderende klasserum, elevcentrerede aktiviteter og projekter, hvor innovation og kreativitet er i spil. Desuden arbejder jeg også en del med digital produktion og leg og bruger fx gerne green screen og programmering i undervisningen. Jeg er frivillig rollemodel for foreningen DigiPippi og sidder i bestyrelsen. Bloggen kommer til at være eksempler fra min dagligdag og tanker om undervisning og læring i det 21. århundrede.