Læring i det 21. århundrede

Blog

Træn hovedregning -drop spaltestykker

Eleverne skal blive så gode som muligt til hovedregning -fremfor spaltestykker og lange udregninger.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hovedregning

Eleverne skal træne hovedregning fremfor spaltestykker. Alt det eleverne ikke kan regne i hovedet, har de hjælpemidler til. Det kan være en lommeregner eller en app. Det er altså målet, at de bliver så gode som muligt til at regne i hovedet. Udregninger på papir har langt mindre værdi, da det er sjældent er den mest optimale måde, at regne noget ud på.

Læring i det 21. århundrede

Jeg har været lærer i 13 år og er på Øster Farimagsgades skole i København. Jeg brænder for at udvikle undervisningen. Jeg vender den gerne på hovedet og afprøver nye ideer. Jeg har især fokus på det inkluderende klasserum, elevcentrerede aktiviteter og projekter, hvor innovation og kreativitet er i spil. Desuden arbejder jeg også en del med digital produktion og leg og bruger fx gerne green screen og programmering i undervisningen. Jeg er frivillig rollemodel for foreningen DigiPippi og sidder i bestyrelsen. Bloggen kommer til at være eksempler fra min dagligdag og tanker om undervisning og læring i det 21. århundrede.

Spil og strategier

At blive god til hovedregning handler i mine øjne om at kende til en masse forskellige strategier. At kunne jonglere rundt med tallene og fx vide hvilke tal, der tilsammen giver 10. Vide hvor meget, der er tilbage, når man har fjernet tre fra syv. Kunne lave 20 på ti forskellige måde. Altså at have et godt talkendskab på rygraden.

En af måderne at udvikle sit talkendskab på er at bruge det. Spille en masse spil, hvor det blive gentaget igen og igen.

#Fil 1

“Først til 12” er et genialt spil, til at få de små hovedregninger på plads. Så eleverne uden at tænke ved, at 3+4=7.

“Først til 12” kræver bare tre terninger og en spilleplade med felter fra 0 til 12.

Jeg har lavet en fin spilleplade, du lige kan hente her: #Fil 2