Læring i det 21. århundrede

Blog

Træn elevernes opmærksomhed på hinanden

Vil du også gerne træne elevernes opmærksomhed på hinanden? Her er en leg, der både træner dem i at være opmærksomme med deres kropssprog og synliggører, at alle skal have plads.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Træn elevernes opmærksomhed med en leg

Vil du også gerne træne elevernes opmærksomhed på hinanden?

Læring i det 21. århundrede

Jeg har været lærer i 13 år og er på Øster Farimagsgades skole i København. Jeg brænder for at udvikle undervisningen. Jeg vender den gerne på hovedet og afprøver nye ideer. Jeg har især fokus på det inkluderende klasserum, elevcentrerede aktiviteter og projekter, hvor innovation og kreativitet er i spil. Desuden arbejder jeg også en del med digital produktion og leg og bruger fx gerne green screen og programmering i undervisningen. Jeg er frivillig rollemodel for foreningen DigiPippi og sidder i bestyrelsen. Bloggen kommer til at være eksempler fra min dagligdag og tanker om undervisning og læring i det 21. århundrede.

Så har jeg en god leg her, som jeg har brugt flere gange. Det er en leg, der både træner dem i at være opmærksomme med deres kropssprog og synliggører, at alle skal have plads. Nogle skal holde sig lidt tilbage, for at give plads til andre. Nogle skal melde sig lidt mere på banen for at give plads til andre.

Jeg anbefaler, at I leger legen flere dage af små omgange, og at du stopper undervejs og tager en lille refleksion.

Jeg er en stor saftig vandmelon

Ja, det hedder legen: "Jeg er en stor saftig vandmelon". Det er nemlig det ENESTE, man må sige i legen.

Legen foregår sådan her:

#Fil 2

Eleverne står i en rundkreds. Der må ikke siges en lyd. Det gælder om at kunne gå ind i cirklen på skift og sige: "Jeg er en stor saftig vandmelon" uden at aftale inden hvem der gør det.

#Fil 3

Der må kun være én elev i cirklen ad gangen.

Eleverne skal altså kigge på hinanden og kun kommunikere med øjnene og kroppen. Sætter man sin fod samtidigt ind i cirklen med en anden, må man trække sig eller lure om den anden trækker sig.

Når man står i midten siger man "Jeg er en stor saftig vandmelon". Man må bruge sjove stemmer, fjollede fagter og gakkede gangarter. man må ikke sige andet end den sætning, og man skal gå ud på sin egen plads igen.

#Fil 4

#Fil 5

Læg nogle pauser ind undervejs og spørg fx:

Hvordan ved man, om man må gå ind?

Hvordan giver vi plads til andre?

Hvor mange gange er det ok at gå ind?

Hvorfor er der nogen, der ikke går ind?

Hvordan kan vi sørge for så mange kommer ind i midten som muligt?

Føler du, at du har været meget eller lidt inde?

Jeg plejer at pause legen til sidst og bede dem, der ikke har været i midten om at række hånden op. Så hjælper jeg dem med at komme ind i midten, hvis de har lyst. Nogle gange skal de bare have tur ved at jeg peger på dem. Det er typisk børn, der holder sig mere tilbage, er generte eller har lidt sceneskræk.