Læring i det 21. århundrede
Blog
Den bedste matematikopgave med differentiering
Det her er den bedste matematikopgave jeg overhovedet kender. Den er enkel, genial og et super redskab til både differentiering og evaluering. Og den kan bruges på samtlige klassetrin.
Differentiering i matematik
Jeg laver ofte differentiering. Men jeg har selvfølgelig ikke mulighed for at sammensætte 28 forskellige sæt materialer eller opstille 28 forskellige mål med eleverne.
Så her får du mit enkle og effektive trick til realistisk differentiering:
Jeg laver åbne opgaver.
Det vil sige opgaver, der kan løses på forskellige niveauer, med forskellige strategier og med forskellige grader af kompleksitet.
Her er et par ideer, så du får en ide om hvad jeg mener:
1) Lav en beholder, der kan indeholde 25 terninger
Det kan fx være en æske, en cylinder eller en pose.
Eleverne kan prøve sig frem eller beregne terningernes rumfang eller sidelængde.
2) Lav et produkt, der viser/bruger jeg-fortæller
Det kan fx være en fortælling, et filmklip, et lille skuespil eller en fagtekst
Den bedste matematikopgave
Det her er den bedste matematikopgave jeg overhovedet kender. Jeg kan ikke komme på mange opgaver, der slår den. Den er enkel, genial og et super redskab til både differentiering og evaluering. Og den kan bruges på samtlige klassetrin.
Vælg et tal og skriv alle de regnestykker du kan, der giver tallet.
Sæt evt. krav op om:
- at de mindst skriver 10 regnestykker
- at de vælger et facit, som de føler udfordrer dem, så de skal stå på tæer
- at de bruger alle fire regningsarter
Og når de ser deres regnestykker får du en helt genial indsigt i deres niveau og tankegang.
Den bedste matematikopgave -nu med nissehue
I anledningen af december har jeg stillet mine elever opgaven kombineret med en matematiknissehue. Vi er snart halvvejs gennem skoleåret, og det er en fin lille evaluering.
Der er så usandsynlig meget information at hente i elevernes løsning af opgaven.
- Hvilket tal har de startet med at vælge? Er de gået med et tocifret? Et tal i 10-tabellen?
- Har de skrevet fem regnestykker eller 10?
- Har de kun skrevet plusstykker?
- Har de brugt forskellige regningsarter?
- Har de lavet regnestykker med mere et tegn? Fx kombineret plus og minus?
Sådan stillede jeg opgaven:
Lav en matematiknissehue med en hvid kvast. Vælg et tal, der udfordrer og passer til dig og dit niveau og skriv det i den hvide kvast.
Skriv alle de regnestykker du kan, der giver tallet.
Sådan så det ud:
Nissehuserne satte vi op på gangen over deres knager:
Da vi i mine klasser har lavet Matemamigarket, var det helt perfekt at give dem huerne på. Så du kan evt. vælge begge aktiviteter til indskolingen.
Fint ikke?