Læring i det 21. århundrede

Blog

Den bedste matematikopgave med differentiering

Det her er den bedste matematikopgave jeg overhovedet kender. Den er enkel, genial og et super redskab til både differentiering og evaluering. Og den kan bruges på samtlige klassetrin.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Differentiering i matematik

Jeg laver ofte differentiering. Men jeg har selvfølgelig ikke mulighed for at sammensætte 28 forskellige sæt materialer eller opstille 28 forskellige mål med eleverne.

Læring i det 21. århundrede

Jeg har været lærer i 13 år og er på Øster Farimagsgades skole i København. Jeg brænder for at udvikle undervisningen. Jeg vender den gerne på hovedet og afprøver nye ideer. Jeg har især fokus på det inkluderende klasserum, elevcentrerede aktiviteter og projekter, hvor innovation og kreativitet er i spil. Desuden arbejder jeg også en del med digital produktion og leg og bruger fx gerne green screen og programmering i undervisningen. Jeg er frivillig rollemodel for foreningen DigiPippi og sidder i bestyrelsen. Bloggen kommer til at være eksempler fra min dagligdag og tanker om undervisning og læring i det 21. århundrede.

Så her får du mit enkle og effektive trick til realistisk differentiering:

Jeg laver åbne opgaver.

Det vil sige opgaver, der kan løses på forskellige niveauer, med forskellige strategier og med forskellige grader af kompleksitet.

Her er et par ideer, så du får en ide om hvad jeg mener:

1) Lav en beholder, der kan indeholde 25 terninger

Det kan fx være en æske, en cylinder eller en pose.

Eleverne kan prøve sig frem eller beregne terningernes rumfang eller sidelængde.

2) Lav et produkt, der viser/bruger jeg-fortæller

Det kan fx være en fortælling, et filmklip, et lille skuespil eller en fagtekst

Den bedste matematikopgave

Det her er den bedste matematikopgave jeg overhovedet kender. Jeg kan ikke komme på mange opgaver, der slår den. Den er enkel, genial og et super redskab til både differentiering og evaluering. Og den kan bruges på samtlige klassetrin.

Vælg et tal og skriv alle de regnestykker du kan, der giver tallet.

Sæt evt. krav op om:

  • at de mindst skriver 10 regnestykker
  • at de vælger et facit, som de føler udfordrer dem, så de skal stå på tæer
  • at de bruger alle fire regningsarter

Og når de ser deres regnestykker får du en helt genial indsigt i deres niveau og tankegang.

Den bedste matematikopgave -nu med nissehue

I anledningen af december har jeg stillet mine elever opgaven kombineret med en matematiknissehue. Vi er snart halvvejs gennem skoleåret, og det er en fin lille evaluering.

Der er så usandsynlig meget information at hente i elevernes løsning af opgaven.

  1. Hvilket tal har de startet med at vælge? Er de gået med et tocifret? Et tal i 10-tabellen?
  2. Har de skrevet fem regnestykker eller 10?
  3. Har de kun skrevet plusstykker?
  4. Har de brugt forskellige regningsarter?
  5. Har de lavet regnestykker med mere et tegn? Fx kombineret plus og minus?

Sådan stillede jeg opgaven:

Lav en matematiknissehue med en hvid kvast. Vælg et tal, der udfordrer og passer til dig og dit niveau og skriv det i den hvide kvast.

Skriv alle de regnestykker du kan, der giver tallet.

Sådan så det ud:

#Fil 1

#Fil 2

#Fil 3

#Fil 4

Nissehuserne satte vi op på gangen over deres knager:

#Fil 5

Da vi i mine klasser har lavet Matemamigarket, var det helt perfekt at give dem huerne på. Så du kan evt. vælge begge aktiviteter til indskolingen.

#Fil 6

Fint ikke?

Powered by Labrador CMS