Læring i det 21. århundrede
Blog
Lad eleverne tænke visuelt med grafisk facilitering
Det er en gave for elevernes forståelse, at de bruger det at tegne, doodle, visualisere og grafisk facilitere i timerne.
At tegne for at tænke
Når man skal tegne, er man nødt til at tænke. Man er nødt til at beslutte sig for hvad man skal tegne og hvordan det skal se ud.
Når man tegner genforeningen, gruppens arbejdsfordeling eller vandets kredsløb, så er man nødt til at forstå indholdet for at kunne tegne det.
Når det gælder ord, kan man godt skrive ting ned, man ikke forstår. Det kræver ikke, at man ved hvordan det ser ud eller at man ved hvad det er. Man skriver det bare. Om man forstår det eller ej.
Når jeg sætter eleverne til at visualisere, skal de i langt højere grad gå ind i forståelsen:
"Skal personerne stå ved siden af hinanden? Eller med afstand? Hvad er de vigtigste objekter, der skal med? Skal pilen den ene eller anden vej?"
Grafisk visualisering
Der mange ord og nogle gange for få billeder i skolen. Især når det gælder elevernes noter og forberedelsesark. Her er der fyldt med tekst og i underskud af illustrationer, kasser, bokse, stikord og ikoner.
Jeg synes derfor, at det er en gave for eleverne at lære grafisk visualisering.
Altså enkle metoder til at forklare ved hjælp af diagrammer, tekst, billeder, ikoner og lignende.
Plads til at tegne
Men der skal være plads til at tegne i timerne. Der skal opmuntres til visuelle noter med flere typer af tekst og billeder. I mine øjne skal der skabes større ligeværd mellem tekst og illustrationer.
Min egen oplevelse er, at vi slet ikke behøver være erfarne eller eksperter for at kunne synliggøre tanker visuelt.
Fem gode råd til at komme i gang
1) Se den her video:
Bare tegn det du hører i enkle ord og billeder. Øv dig i at strukturere indholdet.
5) Join gruppen
Kom med i Facebook-grupper for undervisere, der bruger grafisk facilitering: https://www.facebook.com/groups/gf.i.undervisning/?fref=ts