Læring i det 21. århundrede

Blog

Lad eleverne tænke visuelt med grafisk facilitering

Det er en gave for elevernes forståelse, at de bruger det at tegne, doodle, visualisere og grafisk facilitere i timerne.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

At tegne for at tænke

Når man skal tegne, er man nødt til at tænke. Man er nødt til at beslutte sig for hvad man skal tegne og hvordan det skal se ud.

Læring i det 21. århundrede

Jeg har været lærer i 13 år og er på Øster Farimagsgades skole i København. Jeg brænder for at udvikle undervisningen. Jeg vender den gerne på hovedet og afprøver nye ideer. Jeg har især fokus på det inkluderende klasserum, elevcentrerede aktiviteter og projekter, hvor innovation og kreativitet er i spil. Desuden arbejder jeg også en del med digital produktion og leg og bruger fx gerne green screen og programmering i undervisningen. Jeg er frivillig rollemodel for foreningen DigiPippi og sidder i bestyrelsen. Bloggen kommer til at være eksempler fra min dagligdag og tanker om undervisning og læring i det 21. århundrede.

Når man tegner genforeningen, gruppens arbejdsfordeling eller vandets kredsløb, så er man nødt til at forstå indholdet for at kunne tegne det.

Når det gælder ord, kan man godt skrive ting ned, man ikke forstår. Det kræver ikke, at man ved hvordan det ser ud eller at man ved hvad det er. Man skriver det bare. Om man forstår det eller ej.

Når jeg sætter eleverne til at visualisere, skal de i langt højere grad gå ind i forståelsen:

"Skal personerne stå ved siden af hinanden? Eller med afstand? Hvad er de vigtigste objekter, der skal med? Skal pilen den ene eller anden vej?"

Grafisk visualisering

Der mange ord og nogle gange for få billeder i skolen. Især når det gælder elevernes noter og forberedelsesark. Her er der fyldt med tekst og i underskud af illustrationer, kasser, bokse, stikord og ikoner.

Jeg synes derfor, at det er en gave for eleverne at lære grafisk visualisering.

Altså enkle metoder til at forklare ved hjælp af diagrammer, tekst, billeder, ikoner og lignende.

Plads til at tegne

Men der skal være plads til at tegne i timerne. Der skal opmuntres til visuelle noter med flere typer af tekst og billeder. I mine øjne skal der skabes større ligeværd mellem tekst og illustrationer.

Min egen oplevelse er, at vi slet ikke behøver være erfarne eller eksperter for at kunne synliggøre tanker visuelt.

Fem gode råd til at komme i gang

1) Se den her video:

2) Vælg fem ikoner, du tegner til dagpslanen
Fx makkerlæsning, arbejd selv, spisetid
 
3) Tjek Tools for school
Find inspiration i pdfen her.
 
4) Tegn til alle møder, oplæg og kurser.

Bare tegn det du hører i enkle ord og billeder. Øv dig i at strukturere indholdet.

5) Join gruppen

Kom med i Facebook-grupper for undervisere, der bruger grafisk facilitering: https://www.facebook.com/groups/gf.i.undervisning/?fref=ts