Læring i det 21. århundrede

Læring i det 21. århundrede

Blog

Træn positionssystemet med spil

Elevernes forståelse for positionssytemet er helt central, når det gælder udvikling af deres talforståelse. Få reglerne til det enkle spil Monster.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Træning af positionssystemet er helt centralt i indskolingen. Det er helt fundamentalt for elevernes fremtidige forståelse, at de ved hvad 10’ere og 1’ere er, og hvordan de forholder sig til hinanden.

Monster er et helt klassisk matematikspil, som jeg er stødt på mange steder.

Læring i det 21. århundrede

Jeg har været lærer i 13 år og er på Øster Farimagsgades skole i København. Jeg brænder for at udvikle undervisningen. Jeg vender den gerne på hovedet og afprøver nye ideer. Jeg har især fokus på det inkluderende klasserum, elevcentrerede aktiviteter og projekter, hvor innovation og kreativitet er i spil. Desuden arbejder jeg også en del med digital produktion og leg og bruger fx gerne green screen og programmering i undervisningen. Jeg er frivillig rollemodel for foreningen DigiPippi og sidder i bestyrelsen. Bloggen kommer til at være eksempler fra min dagligdag og tanker om undervisning og læring i det 21. århundrede.

Det er meget enkelt at spille og kan varieres med forskellige dimser, mælkelåg, penge, knapper som 1’ere og 10’ere.

#Fil 2

#Fil 5

Progression

Jeg starter altid med centicubes og lader eleverne spille det et par gange.

Når de har styr på det, introducerer jeg de færdige 10’er-stænger. Efterfølgende skifter vi til mønter og de hurtige spiller videre og veksler til 100’ere i sedler.

#Fil 4

Powered by Labrador CMS