Læring i det 21. århundrede

Blog

Når matematik er sjovt og undersøgende

Det er vigtigt, at eleverne udvikler mere end isolerede færdigheder. Der er efterhånden ikke meget anvendelighed i at kunne lave lange, lodrette delestykker på papir. De fleste har en smartphone ved hånden, der klarer det på et splitsekund.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undersøgende matematik

Det er vigtigt, at eleverne udvikler mere end isolerede færdigheder. Der er efterhånden ikke meget anvendelighed i at kunne lave lange, lodrette delestykker på papir. De fleste har en smartphone ved hånden, der klarer det på et splitsekund.

Læring i det 21. århundrede

Jeg har været lærer i 13 år og er på Øster Farimagsgades skole i København. Jeg brænder for at udvikle undervisningen. Jeg vender den gerne på hovedet og afprøver nye ideer. Jeg har især fokus på det inkluderende klasserum, elevcentrerede aktiviteter og projekter, hvor innovation og kreativitet er i spil. Desuden arbejder jeg også en del med digital produktion og leg og bruger fx gerne green screen og programmering i undervisningen. Jeg er frivillig rollemodel for foreningen DigiPippi og sidder i bestyrelsen. Bloggen kommer til at være eksempler fra min dagligdag og tanker om undervisning og læring i det 21. århundrede.

Men hvad skal eleverne så blive gode til?

Efter min mening, har eleverne centralt brug for at kunne:

  • regne hurtigt i hovedet eller lave overslagsregning
  • gennemskue i hvad retning i resultat er
  • vide om “man skal gange, dele, plusse eller minusse”
  • benytte Excel, GeoGebra, WordMat og andre cas-programmer
  • lave matematiske modeller

Når vi laver undersøgende matematik benytter vi matematik til at lave modeller og forudse og beregne, hvad der vil ske.

Det er vigtigt, at man stilladserer godt for eleverne. Nogle elever har brug for punkter, der siger "Gør først det, så det, så til sidst det." Andre elever kan i højere grad afprøve, teste, sammenholde og konkludere.

Det undersøgende matematik gør det matematik vi selv lærte i skolen meningsfyldt. Med ét bliver en ligning mere end bare en underlig række tal og bogstaver. En ligning bliver en måde at beskrive en hændelse på.

Regnehistorier

På alle klassetrin arbejder jeg med regnehistorier. Også i 6. klasse, når vi har lineære funktioner!

Vi laver både ligninger ud af regnehistorier og finder regnehistorierne bag ligningerne.

Spørgsmål: Hvilken ligning kan fx beskrive, at vi køber blyanter til skolen og de koster 2 kroner pr. styk?

Svar: y=2x

Spørgsmål: Hvad hvis porto er 49 kroner?

Svar: y=2x+49

Der er masser af regnehistorier, når det handler om priser, det kan være fx taxature, mobilregninger, indkøb, bland-selv-slik eller camping som her i Matematrix:

Undersøgelser og modeller i praksis

Man kan lave mange undersøgelser, hvor udfaldet er en (nogenlunde) lineær funktion.

Fx:

  • fylde en kande med vand
  • at kaste ting ud fra et vindue
  • spise en lakridssnøre
  • gå en tur.
  • trille en bold ned ad en rampe

Vi lavede denne undersøgelse: At kigge genne et rør på væggen.

I denne undersøgelse er det, du kan se af væggen, funktion af afstanden til væggen.

En super enkel og sjov undersøgelse.

Du skal bruge paprør og målebånd eller linealer, og så er du klar!

Det kan være toiletruller eller rør fra papirruller, der saves over.

Gør sådan: 

  1. Kig gennem røret. Placer dig, så den ene side af dit udsyn starter ved nul.
  2. Noter, hvor meget du kan se af målebåndet.
  3. Mål afstanden fra din fod til væggen.

Og så er det bare at plotte punkterne ind i GeoGebra og få en fin linje og funktion. Jo længere væk du går, jo mere kan du se.

Der er så mange matematiske formuleringer gemt i det forsøg og eleverne vil kunne lære at sætte ord på sammenhænge:

"Udsnittet jeg kan se i røret afhænger af hvor langt jeg er fra væggen."

"Længden på væggen hænger sammen med afstanden til væggen."

"Når afstanden stiger, stiger længden på væggen"

Det er oplagt at gå videre i undersøgelserne:

"Kan I finde ud af hvor I skal stå for at se 15 cm?"

"Kan vi finde et rør, der gør at vi kan se 10 cm på en meters afstand?"

Og endnu bedre, at lade eleverne komme op med matematiske undrespørgsmål.

Så giver matematik mening. Fordi det godt må være sjovt at gå i skole.

Du kan også læse mere om hvordan børn i 2. klasse kan arbejde med Excel og digitale penge:

http://edu21.dk/talforstaaelse-med-butik-i-matematik/