Læring i det 21. århundrede

Blog

Lav kortfilm og hold Oscaruddeling

Afslut skoleåret med en Oscarfest. Eleverne producerer kortfilm med udgangspunkt i noveller. Få ideer til hvilke noveller og få en god plan for forløbet.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forløb om kortfilm og noveller

Jeg har lavet et forløb i 9. klasse om kortfilm med udgangspunkt i noveller.

Læring i det 21. århundrede

Jeg har været lærer i 13 år og er på Øster Farimagsgades skole i København. Jeg brænder for at udvikle undervisningen. Jeg vender den gerne på hovedet og afprøver nye ideer. Jeg har især fokus på det inkluderende klasserum, elevcentrerede aktiviteter og projekter, hvor innovation og kreativitet er i spil. Desuden arbejder jeg også en del med digital produktion og leg og bruger fx gerne green screen og programmering i undervisningen. Jeg er frivillig rollemodel for foreningen DigiPippi og sidder i bestyrelsen. Bloggen kommer til at være eksempler fra min dagligdag og tanker om undervisning og læring i det 21. århundrede.

Eleverne skulle læse en novelle og omsætte den til en kortfilm på maks fem minutter. Vi havde især fokus på beskæring af klip: totalt, halvtotal og nær.

Forløbet i punktform:

  1. Introduktion til forløb
  2. Læse noveller
  3. Udfylde tankeark
  4. Skrive manuskript og storyboard
  5. Filme
  6. Klippe
  7. Fremvisning og prisoverrækkelse
  8. Forløbet var planlagt som co-teaching. Altså sådan at jeg og deres klasselærer planlagde det og gennemførte i tæt samspil.

Når man har to fagligheder i spil er det optimale, at begge lærere er på. At de har hver deres faglige fokus og "står på scenen sammen" og supplerer hinanden.

I vores tilfælde talte jeg ind i det filmtekniske, og min kollega talte ind i det danskfaglige ift. novellerne.

Novellerne

Eleverne blev inddelt i grupper og fik hver tildelt en novelle.

Du kan frit vælge ud fra jeres fokus, vi brugte nedenstående:

Mæææh, Lars Holmgaard Jørgensen

Forældre, Kim Fupz Aakeson

Do you wanna know a secret, Kim Fupz Aakeson

Ude af sit gode skind, Svend Åge Madsen

De ligger alle tilgængelige på dansk.gyldendal.

Tips og tricks

Jeg holdt et lille oplæg, hvor jeg gav dem et par tricks og retningslinjer, og de fik ark til at udfylde inden de gik i gang med selve optagelsen.

Nedenstående tegning viser mit oplæg i punkter. Her er stikordene til mit oplæg

  1. Optag horisontalt. Brug headset til bedre lyd.
  2. Optag evt. lyd og billede på to forskellige devices og læg sammen i redigering
  3. Brug WeVideo, der ligger i skoletube
  4. Arbejd med beskæring fra total til nær til halvtotal til en "pointe"
  5. Lav manus og storyboard samtidigt. Del jer i to
  6. Lille tegne øvelse i at placere øjne på tegninger
  7. Gennemgang af tankeark

-Og endelig afslørede jeg at der var præmier i fire kategorier

Elevernes arbejdsgang er altså:

  1. Læs novellen
  2. Udfyld tankeark
  3. Lav manus og storyboard
  4. Vælg mindst en situation fra historien til total>nær>halvtotal>pointe
  5. Film
  6. Rediger

Tankearket er et ark, hvor eleverne lige forholder sig til novellens tema.

De skriver temaet i midten og synonymer og antonymer til temaet, for tydeligt at afdække det.

Desuden finder de den centrale konflikt eller udfordring i novellen. Endeligt er der et felt til deres ideer til filmen, der kommer undervejs i arbejdet med novellen.

Beskæring

Vi valgte at have fokus på især ét filmteknisk greb. Nemlig beskæringen. At de veksler mellem total, nær og halvtotal. Det giver en mere spændende historiefortælling. De skulle vælge mindst én scene, hvor de valgte denne beskæring.

Læs mere her hos fantastiske SmåP: http://smaap.dk/film-radio/afsloeringen-om-billedudsnit

Storyboard

Storyboardet hentede jeg også fra SmåP: http://xn--smp-vla.dk/media/253005/storyboard-2017.pdf

De fik fire sider hver til storyboard og skulle lave det i store træk med et detaljeret nedslag på der, hvor de valgte at bruge beskæringen fra total til en pointe.

Tidsplan

Lav et par deadlines i løbet af arbejdet. Ellers kan eleverne fortsætte i det uendelige. Fx kl. 10.30 skal manus og storyboard være færdigt. Især når det gælder at filme, skal de have rammer, så det ikke trækker ud.

Film og klipning

Eleverne optog filmene på deres telefoner. Vi har Skoletube, så vi har adgang til WeVideo, der er et helt genialt redigeringsprogram. Eleverne henter app'en på deres telefon, logger ind med unilogin, og kan efterfølgende logge ind på en computer og fortsætte arbejdet. SÅ smart.

Det vigtigste at lære eleverne er, at de ikke skal klippe så meget i efterarbejdet. De skal klippe med optageknappen. Det vil sige, at de skal filme små korte klip af få sekunders varighed. Små klip, der fungerer i sig selv. Så hiver de bare de mange klip ind i WeVideo-appen og er klar til at finpudse, lægge musik og tekst på.

Den færdig film udgav de via WeVideo på en fælles Skoletubekanal, så vi kunne se alle film igennem.

Prisoverrækkelsen

Vi valgte at lave en prisoverrækkelse, der var en Oscar værdig. Vi lavede et lille PowerPoint-show med de nominerede. (Pst. alle film blev nominerede i alle kategorier. Vinderne blev først begrundet før vinderfilmen blev afsløret. A la: "Vinderen af kategorien bedste klipning har vist en helt enestående brug af klipning fra total til nær."

Vi spillede musik, når vinderene skulle op og modtage deres pris, så der var så god energi og stemning. Og vinderne skulle selvfølgelig holde takketale.

Statuetterne lavede jeg i Tinkercad ud fra en skabelon, jeg fandt, så tilføjede jeg blot teksten på dem.

Du kan hente filen her og printe dine egne:

https://www.tinkercad.com/things/kq5FW3caaTo-copy-of-oscar-awards