Læring i det 21. århundrede

Læring i det 21. århundrede

Blog

Har du husket forældrene?

Måske har du slet ikke mødt forældrene? Måske kender du dem slet ikke? Og måske aner de heller ikke, hvem du er.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er skolestart. Du er kommet gennem den første uge. Det er gået super fint. Du har så småt styr på dit timer, dine gårdvagter er skemalagt og halvdelen af elevernes navne er på plads.

Måske er der noget, du har glemt.

Læring i det 21. århundrede

Jeg har været lærer i 13 år og er på Øster Farimagsgades skole i København. Jeg brænder for at udvikle undervisningen. Jeg vender den gerne på hovedet og afprøver nye ideer. Jeg har især fokus på det inkluderende klasserum, elevcentrerede aktiviteter og projekter, hvor innovation og kreativitet er i spil. Desuden arbejder jeg også en del med digital produktion og leg og bruger fx gerne green screen og programmering i undervisningen. Jeg er frivillig rollemodel for foreningen DigiPippi og sidder i bestyrelsen. Bloggen kommer til at være eksempler fra min dagligdag og tanker om undervisning og læring i det 21. århundrede.

Forældrene.

Ikke at du har glemt, at de er der. Men du har glemt det, de ikke ved.

Det, der er en selvfølge for dig, men som de aldrig har hørt om, hvis du ikke fortæller dem det.

Så her er en liste med ting, du skal skrive til forældrene for, at I får den bedste opbakning.

Lav fx et separat brev eller informer gennem ugeplanerne

DIG! Hvem er du?

Du har måske taget det som en selvfølge. De kan jo læse dit navn i skemaet. Og du har jo “bare” klassen én time om ugen i kristendom.

Men hey, det betyder faktisk noget for forældre. De synes, det er skønt at vide lidt om de voksne, der tilbringer så meget tid med deres børn.

Skriv en lille tekst om dig selv:

“Kære forældre i 5.v.

Jeg hedder Josefine og er lærer gennem 15 år. Jeg bor på Østerbro med min 7-årige datter Athene.

Jeg skal have jeres børn i kristendom hver torsdag. Det er et spændende fag med mulighed for at arbejde bredt med moral og etik og mere fagspecifikt med religioner. Jeg glæder mig til at lære jeres børn og kende.”

Du skriver selvfølgelig på det niveau, du kan stå inde for. Skal de vide noget om din familie, din hobby, dine børn, din erfaring?

Mobiltelefoner og legetøj

Hvad er reglen for det? Må det medbringes? Bruges i frikvarteret? I timerne? Skal det blive i tasken? Låses i et skab? Og især når det gælder legetøj: Er det kun om fredagen?

UU, UUV, LT, ST, FF, XQYZ, BZZZZPPP…

Der er næsten ikke grænser for hvad der kan stå af uforståelige ting i et skema. Forældre har ingen chance for at vide, hvad forkortelserne betyder.

Forklar hvad de forskellige forkortelser står for, og hvad der ligger af indhold i det mystiske fag uu.

Grej, der skal medbringes

Hvad skal barnet have i tasken? Hvad skal der være i penalhuset?

Her er et par ideer:

Tuscher

Farver

Lineal

Lommeregner

Headset

Mus

Blyantspidser

Saks

Lim

Tre spidsede blyanter

Vaner, rutiner, forventninger

Har I gode vaner og rutiner, som forældrene og eleverne skal kende fra skoleårets start?

Fx at man siger farvel på gangen, tager skoene af eller skal sætte sig med en læsebog?

Du kan lige så godt få glæde af opbakning hele vejen rundt.

Vigtige datoer

I ved hvor hurtigt en kalender bliver fyldt. Det er rigtig fedt forældrene at få datoer for forældremøde, skolefest og lignende på forhånd.

Du kan evt. vælge at skrive dem nederst i hver ugeplan den første måned, så alle med. Der skal sikkert være en uge, hvor de overser det.

Powered by Labrador CMS