Læring i det 21. århundrede
Blog
Det vigtigste du skal gøre i august!
STOOOOOOP! ⛔ Du er gået for hurtigt i gang. Du har været for spændt. For ambitiøs. ... Rul tilbage. Træk vejret. Og gå så ind og skab din vigtigste relation i skolen. Relationen mellem dig og eleverne.
Det vigtigste ...
Har du husket at vise eleverne hvem du er? Hvorfor de skal tro på dig? Lytte på dig?
Her er en liste med 8 ting, du kan gøre allerede i denne uge. -Spil fx din yndlingssang for dem. Og lad dem spille deres.
Det her er den vigtigste forberedelse i hele august måned. Så skidt pyt med elevplaner, årsplaner, læreplaner og planerplaner. :D
Pst. Det er ret sandsynligt, at jeg engang en mandag i august kom til at gå ind i en 3. klasse og sagde: "Hej. Nu har vi engelsk" 🙈🙊🙉
Læs, del, husk.
Skolestart og august
Du starter en ny klasse op i august måned. Du er spændt og nervøs. Du vil gerne gøre det godt. SÅ GODT! Så måske overkompenserer du. Smider om dig med fede opgaveark, fylder faglige emner på, sender faglige mål og årsplaner ud i et væk.
Stop.
Bare stop et øjeblik.
Det aller, aller vigtigste i august måned er ikke det faglige indhold. Det aller vigtigste for eleverne i august måned er …
…
DIG!
Dig og elevernes relation til dig.
Hvem er du? Kender de dig? Føler de sig trygge ved det? Hvorfor skal de læne sig ind og følge dig? Hvorfor skal de kunne lide dig? Gøre hvad du siger? Have tiltro til dig?
Det absolut vigtigste i august måned er, at du får præsenteret dig ordentlig for eleverne.
Her er 8 ting, du kan gøre
Præsenter dig og fortæl om din familie, din bolig
Sig tre ting dine venner vil sige om dig
Spil din yndlingssang
Vis et billede eller en video fra din sommerferie
Fortæl om tre ting, du gerne vil blive bedre til
Fortæl om to ting, du har fejlet med
Fortæl en mærkelig og ubrugelig ting, du kan
Fortæl om hvornår du første gang brændte for dit fag
Din aller, aller største opgave i august er at opbygge relationen mellem dig og eleverne og mellem eleverne indbyrdes.
Få dem til at føle sig sete, tilpasse og trygge.
Sæt eleverne i gang
Når du selv har vist vejen og givet af dig selv, er det oplagt, at du stiller eleverne om præcis det samme.
Du kan ændre meget ved at spørge en elev: “Hvad interesserer du dig for?”
Lad også eleverne spørge hinanden og fortælle hinanden. Lad dem gøre det 2 og 2, bordet rundt, eller hvad med en dobbelt cirkel?