Læreruddannelsens forening for madkundskab

Blog

Det brænder! Det brænder!

Ja, heldigvis er der stadig god ild i skolekøkkenerne rundt omkring - men andre steder er ilden slukket.

Publiceret Senest opdateret

For ganske nylig udkom Madkulturens seneste rapport ’Madkundskab i grundskolen’. Så fik vi tal på det, vi egentligt godt vidste i forvejen. Der er mange ting i den rapport, som jeg på fagets vegne begræder, og rapporten viser med al tydelighed, at der er nok at tage fat på for at løfte faget.

Men som underviser i madkundskab på læreruddannelsen må jeg særligt påpege følgende: 40 % af dem, der underviser i madkundskab i grundskolen, er ikke uddannet til det. Og knap hver fjerde har ingen faglige forudsætninger overhovedet for at undervise i faget!

Mon det samme gør sig gældende i andre fag? Nej, madkundskab er fortsat et af de fag, hvor kompetencedækningsgraden er lav. Er det et problem? For alle kan vel lave mad…? Jovist, men alle kan ikke nødvendigvis undervise i madkundskab. Man kan jo heller ikke undervise i dansk, bare fordi man kan læse og skrive.

Læreruddannelsens forening for madkundskab

I Læreruddannelsens forening for madkundskab er professionshøjskolernes madkundskabsundervisere samlet om at styrke og udvikle madkundskabsfaget såvel på læreruddannelserne som i folkeskolen. Med denne blog ønsker vi at sætte fokus på faget gennem deling af faglig viden og holdninger.

Men jeg kan i virkeligheden slet ikke forstå det, for vi sender årligt et hav af dygtige, engagerede og tændte madkundskabslærere ud i skolerne fra læreruddannelserne. Så hvorfor varetages undervisningen i så stort et omfang af undervisere uden kompetencer? Hvor er alle de uddannede madkundskabslærere? Det gav en af mine dygtige, erfarne kolleger et meget poetisk svar på en dag, da vi drøftede det i vores faggruppe:

Ildsjælene… Hvor brænder de hen? De brænder ud!

Når de møder de forhold for faget, som tydeliggøres i rapporten, samt den ringe status faget har blandt ledere og kolleger, så trækker de sig fra faget. Hvem kan holde til at undervise i et fag, som andre ser ned på, som mangler læremidler, redskaber og ordentlige lokaler, og som ingen yder respekt? Hvor man bliver set på som en ”der bare render og bager boller i skolekøkkenet” Hvor svært kan det være?

Det er på tide at erkende, at madkundskab er et fag med et ligeså stort fagligt indhold som alle andre fag i skolen – det er ikke bare en gang hyggelig pølsehornsbagning – og det skal varetages af kompetente lærere. Og de findes, men det kræver, at gnisten ikke slukkes i dem af den spand med koldt vand, de får i hovedet ude på skolerne.

Læs rapporten her: https://www.madkulturen.dk/wp-content/uploads/2022/05/Madkundskab-i-grundskolen.pdf