BLOG

Empty article - Subtitle

Idræt i skolen – et fællesskab for alle?

Som et af folkeskolens store og gennemgående fag spiller idræt en vigtig rolle i bestræbelserne på at virkeliggøre idéerne bag den inkluderende skole – ikke mindst kan idræt og bevægelse give alle elever positive fællesskabsoplevelser præget af ligeværd og med plads til forskellighed.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Inklusion har (minimum) siden starten af 1990´erne været en hjørnesten i den danske folkeskole. Den grundlæggende ambition, som formuleres af Børne- og Undervisningsministeriet er, at alle elever ”er en del af det faglige og sociale fællesskab, at der sker en faglig progression og at elevernes trivsel bevares”. Med den type mål for øje, arbejdes der hver dag landet rundt med at sikre en folkeskole, der reelt er tilgængelig for så mange elever som muligt.

Som en del af det arbejde skal vi også skabe en idrætsundervisning, der fremmer lige adgang og fuld ligeværdig deltagelse for alle elever. Det indebærer, at alle elever:

Desværre er der langt til, at den grad af deltagelse gælder. Fx fritages mange børn og unge med handicap fra folkeskolens idrætsundervisning. Det er svært at se det som et produktivt skridt henimod, at ”alle elever udvikler sig fagligt og alsidigt, og trives i skolens sociale fællesskaber”, som det lyder i folkeskoleloven.

FN’s Handicapkonvention, som Danmark ratificerede i 2009 understreger, at børn med handicap skal sikres ”adgang på lige fod med andre børn til at deltage i leg, rekreative tilbud samt fritids- og idrætsaktiviteter”. Det gælder også aktiviteter i regi af skolen. I de 17 verdensmål bygger FN videre på visionen om en social bæredygtig udvikling. Det fjerde mål forpligter direkte verdens lande til at sikre kvalitetsuddannelse og muligheder for livslang læring for alle. Den ambition dækker også børn og unges kropslige dannelse – og her har vi meget at gøre, før vi når i mål.

Idræt for alle i skolen er med til at sikre børn og unges sundhed, trivsel og læring

For børn og unge med handicap er deltagelse i leg, idræt og andre bevægelsesformer en fundamental del af deres sundhed, trivsel og læring. En fysisk aktiv skoledag og i det hele taget en aktiv tilværelse er én måde at opfylde samme gruppers ønske om at have det sjovt med andre jævnaldrende, være i aktivitet og lære nyt om kroppens muligheder. Alle børn og unge har brug for og glæde af fysisk udfoldelse. For at udvikle sig, har de behov for at blive udfordret og lære kroppens styrker og grænser at kende..

Der er altså al mulig grund til at arbejde endnu mere for at fremme idræt og bevægelse i skolen for børn og unge med handicap. På den led ydes der konkrete bidrag til bevægelsen henimod en skole for alle. I skoleregi handler det om at styrke og fokusere på individuelle, sociale og strukturelle ressourcer, der kan ruste børn og unge til dagligdagen – ja livet vel egentlig.

En sådan opgave kan selvsagt ikke løses indenfor et enkelt fagområde som idræt. Det er en indsats, som må løftes af hele skolen i tæt samarbejde med forældre og lokalsamfundet og understøttes af lovgivning, vejledning og rådgivning. På den vis bliver idræt, bevægelse og sundhed et af mange sammenhængende led, der skal til for at videreudvikle en skolegang med fokus på inklusion og ligeværdighed.

Leave No One Behind, lyder det i FNs verdensmål. Det er en ambitiøs dagsorden, der på én og samme tid peger på, at der er meget at gøre og engagerende muligheder for at skabe en skole i bevægelse for alle.

Til inspiration

At sikre lige adgang og fuld deltagelse for alle elever i skolens bevægelsesaktiviteter og idrætsundervisning er en udfordring, der kræver kontinuerlig opmærksomhed og arbejde. Der kan bl.a. hentes inspiration her:

I FIIBL er vi altid klar til at gå i dialog om, hvordan vi i fællesskab tager fat.