BLOG

Empty article - Subtitle

Faglig læsning

For en del år siden var jeg en del af et udviklingsprojekt kaldet faglig udviklingsskole. Det var et projekt der foregik i samarbejde med Læreruddannelsen i Odense. Højmeskolen, hvor jeg arbejder, havde udvalgt historie, som det fag der skulle være en del af projektet. Jeg samarbejdede således i tre år med lektor Loa Bjerre, om at gøre historiefaget mere tilgængeligt for især de små elever.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Faglig udviklingsskole var som sagt et projekt, der kørte i samarbejde med Læreruddannelsen i Odense. Det første år afprøvede vi blandt andet, hvordan man kan arbejde med film i undervisningen i 9 klasse. Vi arbejdede blandt andet med "Der Untergang," og de virkemidler der bruges i filmen. Året efter havde vi faglig læsning som tema, og året efter igen havde vi lidt mere frit spil. Det havde vi især på baggrund af de konklusioner, vi havde gjort os under faglig læsning forløbet, samt de efaringer, som jeg gjorde mig det første år, jeg underviste 3 klasse. Det frie spil mundede ud i en såkaldt historiekuffert. Den vil jeg beskrive i et andet blogindlæg

 De konklusioner og erfaringer, som jeg havde gjort mig de første år, som historielærer var slet ikke, som jeg havde forventet. Jeg syntes, at det var enormt svært at gøre undervisningen spændende og medrivende. Samtidig blev opgaven heller ikke mindre beværlig, da al min undervisning i historie foregik, og gør stadig, i 3 klasse. Udfordringerne er mange, for eksempel kan man ikke være sikker på, at alle har knækket læsekoden. Det i sig selv, kan godt gøre et fag som historie svært at gribe an hos de små elever, da meget af undervisningen ofte kan være baseret på tekster. Ikke desto mindre lykkedes det sammen med Loa Bjerre at få sammensat flere gode forløb. Blandet andet det forløb, hvor vi havde fokus på faglig læsning. Eleverne lavede flere forskellige faglig læsning opgaver. De skulle for eksempel lave historiedagbøger baseret på et emne om Jægerstenalderen, det kom der mange sjove resultater ud af. På billederne kan det ses, hvordan eleverne ved hjælp af tegninger og tekst beskriver forskellige begreber fra Jægerstenalderen. Det var et krav, at de både tegnede og skrev netop for at differentiere mest muligt. Dog gav det også et andet og uventet indblik i opgavens udfald, det kan ses på de forskellige billeder. Dog er et billede værd at fremhæve,  hvor en elev skal beskrive en boplads. Her har han tegnet almindelige huse, som de ser ud i nutiden. Det gav selvfølgelig stof til eftertanke. 

En sidste opgave, som også var en del af forløbet gik ud på at læse en tekst fra en bog kaldet "Avn." Den var på forhånd blevet læst op, og efterfølgende delt ud i små bidder til eleverne. På et af billederne ses teksten og opgavens resultat. Opgaven gik ud på, at sætte spørgsmålstegn ved det man ikke forstod og plus ved det man forstod. Første forhindring opstod allerede ved tegnene, da en del af eleverne slet ikke vidste,hvad spørgsmålstegn betød. Da de så kom i gang blev opgaven rigtig god. Dog vil jeg sige,at jeg helt personligt syntes at Dagbogen var sjovest, og at I også gerne må lægge mærke til billedet med beskrivelsen af jægeren. Det er ret fint.:)