BLOG

Empty article - Subtitle

Fra stenalderhytter til parcelhuse

I starten af året arbejdede vi i min 3 klasse på Højmeskolen i Odense med forskellige måder at gribe historie an på digitalt. Mit udgangspunkt var, at nu skulle eleverne have lov til at være mere medbestemmende, og de ville rigtig gerne arbejde på computere, så det gjorde vi. Vi arbejdede på skoletube med udgangspunkt i emner, som eleverne selv havde været med til at udvælge. Det kom der mange fine præsentationer ud af blandt andet Prezi fremstillinger og fremstillinger lavet på Go Animate. Vi er nu videre med næste forløb, som hedder "Fra stenalderhytter til parcelhuse."

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I forløbet "Fra stenalderhytter til parcelhuse" skal vi arbejde med de mange forskellige måder man har boet på fra stenalderen til nu. Eleverne skal arbejde kronologisk gennem hele forløbet, og de skal arbejde med spørgsmål som: Hvorfor vælger man at bo, som man gør? Nogen bor i lejlighed andre i huse. I stenalderen boede man for eksempel tæt på kysten, og ofte bosatte man sig der, hvor der var mad. Sådan har de fleste tidsperioder noget karakteristisk for netop de boligformer, som folk har organiseret sig i. Det første mine elever blev udsat for, var at de skulle lave en brainstorm, som ikke blev helt som læreren havde forventet, men mere om det senere. De blev sat i grupper, og skulle ved fælles hjælp komme frem til alle de boformer, de kendte til. Derefter skulle de bytte brainstorm med en anden gruppe og markere med en overstregningstusch, de boformer de ikke havde i deres egen brainstorm.

Man kunne også have ladet eleverne fortælle om deres brainstorm på klassen, og så samlet resultaterne sammen for til sidst at have lavet en fælles liste og hængt op i klassen sammen med elevernes brainstorm.

For lige at vende tilbage til lærerens forventning, som ikke blev indfriet, så startede jeg timen med, at forklare hvad de skulle. Jeg gik ud fra, at de vidste, hvordan man laver en brainstorm, hvilket jeg kan se nu, at det skulle jeg ikke have forventet da de ikke vidste, hvordan man laver sådan en, hvilket billederne, som er vedhæftet vil vidne om. Det er vel lidt en klassisk fejl, som man selv efter en del år som underviser stadig kan lave.:-) Næste gang skal vi arbejde med videoklip og billeder, som skal være en del af en tidslinje, der skal hænge i klassen.