BLOG

Empty article - Subtitle

Rig eller fattig?

Hvornår er man rig, hvornår er man fattig.? Det spørgsmål skulle min 3 klasse arbejde med, som en del af "Barndomsforløbet,som er nævnt i de forrige indlæg på bloggen. Børnene skulle i den forbindelse arbejde med forskellige aktiviteter. Nedenfor vil jeg beskrive en undervisningssekvens, hvor børnene arbejder med forskellige billeder og tekst hertil. Et læringsmål i denne undervisningssekvens kunne lyde sådan: "Eleven/jeg kan ud fra forskellige billeder fortælle om ting, der viser forskellen på rig og fattig i gamle dage." Eller: "Jeg kan sortere forskellige historiske billeder ud fra bestemte kriterier."

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Billederne, som eleverne i denne undervisningssekvens skulle arbejde med, var billeder taget fra omkring 1900 tallet og op til 1940 ca. På billederne var der forskellige personer fotograferet i forskellige situationer. Nogen var i gang med at arbejde i marken, mens andre vaskede tøj i baggården. Målet var, at eleverne skulle reflektere over og kunne sætte ord på, de forskelle der var på personerne på billederne. 

Første aktivitet gik ud på, at eleverne skulle placere de forskellige billeder i en række, alt efter hvor rige eller fattige, de mente personerne på billederne var. De fik at vide, at de kunne se på deres tøj, deres omgivelser, hvor mange tjenestefolk havde de,(vi havde på forhånd arbejdet med begrebet "tjenestefolk"), hvor stort var deres hus etc. Mange af grupperne mente, at porcelæn var en stor indikator for, at man var rig, og mange placerede derfor billedet, hvor man kan se meget porcelæn, som nr.1 i rækkefølgen. Mange mente også, at heste og hunde kun var noget for rige folk elevcitat: "Man er rig, når man har både en hund og en hest, for det er dyrt at have dyr og hundemad er dyrt." Mange af grupperne mente også, at når man var mange i en familie, så var man også rige. Mange børn krævede/kræver mange penge, pointerede en elev.

En spændende pointe her er at ingen af eleverne i klassen forbandt det, at have mange børn med ekstra arbejdskraft for forældrene. Måske er det for langt fra deres livsverden, at forbinde hårdt arbejde med at være et lille barn.?? Dog fortalte mange af børnene, at de faktisk har pligter derhjemme. En sjov refleksion kom også frem, da en af drengene fortæller, at derhjemme har de en robotstøvsuger, som han sammenligner med det at have tjenestefolk i gamle dage. En anden fin refleksion kom også frem elevcitat: "Der er ingen forskel på at være rig eller fattig, bare man har penge til mad og er glad for sine ting."

En anden aktivitet forbundet med denne undervisningssekvens, var at eleverne skulle placere forskellige tekststykker ud fra billederne. Tekststykkerne indeholdt enkelte ord, som "Karl, tjenestefolk, amme/barnepige, far, mor og børn etc." Dette skulle de gøre efter, de havde lagt billederne i rækkefølge. Eksempler på rækkefølge og placerede tekststykker kan ses på de vedhæftede billeder. 

Denne aktivitet er virkelig sjov både for eleverne, men også læreren. Den er meget differentieret og sjov at arbejde med. De gange jeg har arbejdet med den, har den fanget de fleste af eleverne, og jeg kan klart anbefale, at man prøver den af på små som store.