BLOG

Empty article - Subtitle

Gigantisk digital elevpatruje etableret i Kolding kommune

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der har her på folkeskolen.dk tidligere været skrevet om elev til elev læring med it   – såkaldte digitale patruljer, hvor en gruppe elever under vejledning af en it lærer eller pædagog, lærer fra sig til børn og voksne på skolen.

I Kolding har kommunens udviklingsfolk taget et ret genialt skridt videre: De bruger de digitale patruljer som et strategisk redskab til at komme ud med en digital dagsorden, dvs. deres ”elevagenter” som de kaldes er en fælles kommunal satsning -heraf ordet gigantisk i overskriften - som understøttes af udviklingskonsulenter fra kommunens pædagogiske udviklingscenter. En af udfordringerne med digitale patruljer er at de ofte kan blive ret afhængige af enkelte ildsjæle på skolen som kan drive indsatsen. Og hvis disse taber interessen eller skifter job, er det svært at holde dampen gående. Med Kolding modellen sker der en kommunal rammesætning som er klokkeklar og meget konkret – vi skal i fællesskab arbejde med elevagenter og kommunen understøtter dette arbejde meget konkret og effektfuldt.  Fx uddannede konsulenterne i løbet af en intens periode over 2 uger i august ikke mindre end 500 eleveragenter rundt omkring på skolerne i deres nye cloudløsning.

Et simpelt regnestykker siger at er der 2 agenter til at inspirere og hjælpe en klasse på ca 20 elever, så giver det en faktor 1:10. Dvs med lidt held har 5000 elever i Kolding fået inspiration og tips og tricks til anvendelse af cloud teknologier i praksis. En kyniker vil nok mene at det ikke er sikkert at regnestykket ser så positivt ud i realiteten – men selv hvis det skulle være bare halvt så mange der kom i hus er det jo også spektakulært – for hånden på hjerne hvor ofte knalder man i løbet af 14 dage et forløb af som får så stor konkret effekt på en skole?