BLOG

Empty article - Subtitle

Privatøkonomi – ved dit barn nok?

En undersøgelse viser, at hele 2 ud af 3 danskere mener, at børn ikke lærer nok om privatøkonomi i skolen. Spørgsmålet er, dog om det udelukkende er skolernes ansvar, eller hvorvidt forældrene også spiller en rolle.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad er privatøkonomi – og hvorfor er det vigtigt for børnene?

Grundlæggende dækker ordet privatøkonomi og den enkeltes private økonomi, hvilket er selvsigende. Det indebærer både udgifter og indtægter, men også gæld og opsparing. Det man kalder for en sund privatøkonomi, er ganske enkelt en økonomi, hvor indtægterne er større end udgifter, og aktiverne er store nok til at dække passiverne.

ÅOP, budget & renters rente – kender dit barn til privatøkonomiske begreber? Der har, igennem længere tid, været debat om, hvorvidt der skal være et større fokus på privatøkonomi i undervisningen, og hvilken rolle forældrene spiller. For børnenes vedkommende, er det helt centralt at forstå begreber som disse for senere at kunne danne træffe det rette valg ved lån af penge. Hvis ikke dette er tilfældet, så risikerer de at træffe ufordelagtige beslutninger og i værste fald ende i gæld.

Heldigvis har vi, fra 2015, set et fald i antallet af personer, som er registreret med betalingsanmærkninger i RKI-registeret. En RKI-registrering kommer, som oftest, af uvidenhed om privatøkonomi og grundet dårlige vilkår for at træffe den rette økonomiske beslutning. I forlængelse ser man også et fald for unge mellem 18-20 år med sager i register på 0,75 procentpoint. Denne positive udvikling ser man gerne fortsætter.

Hvilke initiativer hjælper med forståelsen for privatøkonomi?

Skolerne i Danmark har ifølge de såkaldte ”Fælles Mål” for både matematik og samfundsfag også pligt til at lære eleverne om privatøkonomi og de forskellige begreber herunder. Yderligere blev Pengeuge-initiativet også iværksat i 2014, som en slags temauge der netop har fokus på privatøkonomien, hvilket i øvrigt køre endnu. Med hvordan kan forældre bidrage til en positiv indvirkning på børnene og deres forståelse for privatøkonomi?

Familier inddrager sjældent deres børn i privatøkonomien derhjemme, hvilket dog er et stærkt redskab for at få børnene af få et større indblik i privatøkonomien. Det er dog her vigtigt at bringe samtalen ned på et niveau, hvor barnet har en mulighed for at følge med. Herved får børn, i modsætning til undervisningen, et mere håndgribeligt billede af, hvordan en families privatøkonomi fungere. Desuden er det også vigtigt at lære barnet om tålmodighed i forbindelse med renter og lade dem få et indblik i, hvordan pengene kan vokse over tid ved hjælp af renteres rente. Barnet kan på baggrund af dette bedre få en fornemmelse for væsentligheden ved at spare op i stedet for at adoptere en forbrugskultur.

Også online ser man platforme såsom Samlino.dk, som f.eks. sammenligner lån og generelt skriver vejledende indhold vedrørende emnet. På den måde kan unge altså sammenligne og nemmere gennemskue de gode lån fra de dårlige og derved lån penge ud fra et bedre grundlag. Herved bliver markedet også mere gennemsigtigt.

Hvem har ansvaret?

Det store spørgsmål – som der måske ikke fines et rigtigt svar på. Måske er det endda en blanding af både hjemmet og skolen, der er den bedste løsning. Teorien fra skolen kunne evt. danne grundlag for snakken i hjemmet. På den måde får man benyttet teorien til at kunne snakke om, hvordan familiens privatøkonomi fungere i praksis. Ansvaret har man derved i fællesskab, hvor man skal forsøge at klæde de unge på og give dem en masse værktøjer til at gennemskue de forskellige privatøkonomiske problemstillinger.