BLOG
Empty article - Subtitle
Europa i bevægelse
Hvor spiller Chopin (1810-1849) fra? Hvor var han henne? Hvorfor finder man så smuk musik kun i Europa? Det er fordi, musikken bevæger sig. Den er afsat af en europæisk, især polsk og fransk historie, i en tid hvor alting bevægede sig ud og ind af former. Det er her Europa for alvor afsættes som en kulturel stemning. Der er her, antikken mødes med et moralsk indstillet borgerskab og en flittig lighedstanke. Det er oplægget til et dramatisk århundrede, som rinder ud med fin de siecle og første verdenskrig. Det er denne bevægelse, som er det ærkeeuropæiske. Den er afsat af antikken, kristendommen og oplysningstiden på hver sin måde. Og den samles op af særlige begavelser som Chopin. Bevægelsen strømmer igennem ham, og han kan omsætte den, så bevægelsen får en form, der stadig er lige så bevægelig, som før den fik form. Man sættes selv af sted – mod et sted – som kommer før og efter det praktiske liv. Mod et sted, hvor man får mod og kraft til nye bevægelser.
Musikken, den europæiske bevægelse, sætter af sted mod menneskeheden. Den er vores bidrag til alle menneskers muligheder. Derfor kan den også spilles specielt følsomt af en kineser, som har en særlig forrevet relation til bevægelse. Ligesom Chopin og hans tid selv havde. I dag skal Chopin derfor spilles af lande, som har noget på hjerte, som ikke kan udtrykkes. Det lyder smukt, når en kineser lærer af os, at frihed engang var et ideal og en pligt. Derimod lyder det ikke godt, når rationelle europæere lærer af Kina. Det er så grimt. Chopin kan på en måde ikke mere spilles i Europa. Det er for hjerteskærende. Europa har besluttet sig for at gå i stå med vilje. Hvem vil spille klaver imens? Så vi bliver bevægede? Yundi vil spille Chopin for Europa. Tak for det.
Reference: Chopins nocturner spillet af Yundi i en helt frisk udgivelse på EMI. Jeg fandt den selv på yousee-play.