Dagbog fra lærerlivet i en coronatid

Blog

Dagbog fra Coronaskolen dag 13

Nogle gange, så er de problemer man støder på under nødundervisningen helt lavpraktiske.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg underviser i udskolingen. Det betyder, at mine elever er omkring 13-14 år gamle. De eeelsker at sove længe, og det gør de fleste af dem også nu, hvor de ikke skal møde i skole kl. 8

Hvis jeg planlægger et videomøde kl. 10, så er fremmødet midt sagt sølle. Jeg kan se, når jeg logger på om morgenen, at mange af mine elever arbejder senere på dagen, når jeg har afsluttet min arbejdsdag og stiller mig spørgsmål kl. 20 eller 21 

Dem svarer jeg så på om morgenen, men hører ikke noget igen resten af dagen. Jeg har haft stor succes med at vejlede mine elever på video og fx overtage deres skerm, så jeg direkte kan vise funktioner i word. Det går rigtig godt med de elever, som er online, når jeg også er på. De elever, hvis skoledag først starter sent, har det sværere. Når de først ser min besked et halvt døgn efter jeg har skrevet den, og måske stadig har brug for hjælp, så bliver det rigtig svært for både dem og jeg. Jeg kan godt forstå, at de giver op og synes det hele er for svært og uoverskueligt. 

Dagbog fra lærerlivet i en coronatid

Lærer i Roskilde Lynne Gilberg, nyuddannet lærer i Virum Anna Hjortkjær og tillidsrepræsentant på Hellebækskolen ved Helsingør Merete Svalgaard Knuhtsen skriver jævnligt om deres lærerliv på Facebook. Folkeskolen.dk har bedt de tre om at dele opslagene med en bredere kreds under corona-nedlukningen.

Jeg håber sådan, at vi stille og roligt kan komme i skole igen efter påske. Måske halve klasser af gangen, så jeg har mulighed for at se mine elever i øjnene og de kan stille mig deres spørgsmål helt direkte. 

Midt i alt det svære, har jeg moret mig over at have givet mine elever en aprils-nar opgave. Jeg glæder mig til at se hvor mange af dem der har luret mig i morgen.