Dagbog fra lærerlivet i en coronatid

Blog

Dagbog fra Coronaskolen dag 3

I dag er det en helt særlig dag. For mig altså. Jeg fylder nemlig 40 år idag. Dronningen sagde I går, at det var hensynsløst at fejre runde fødseldagage i denne tid. Heldigt, at jeg allerede havde aflyst. Dronnings historiske tale, kom også til at indgå i dagens fjernundervisning.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dagen startede mig dejlig morgenmad, tillavet af min mand og børn. Allerede i går aftes lade jeg nye lektier op til mine danskelever. De skulle se Daisys tale og diskutere hvad der virkede godt ved talen. 

Selv blev jeg noget rørt over Dronnings ord, selvom jeg ikke er spor royalistisk. Hun er både formanende og god til at indgyde håb. Jeg håber alle vil rette sig efter hendes besked til folket. 

Det er stadig langt fra alle elever jeg har været i kontakt med. Jeg må minde mig selv om, at jeg ikke kan kontrollere hvad de alle laver og at jeg ikke kan tvinge hverken elever eller forældre til computeren. Vi reagerer alle forskelligt i denne uvante situation. Jeg håber stadig bare, at de blot spiller computer eller ser tv, og ikke er ramt af coronaangst, eller løber rundt os ses med alle vennerne. 

Dagbog fra lærerlivet i en coronatid

Lærer i Roskilde Lynne Gilberg, nyuddannet lærer i Virum Anna Hjortkjær og tillidsrepræsentant på Hellebækskolen ved Helsingør Merete Svalgaard Knuhtsen skriver jævnligt om deres lærerliv på Facebook. Folkeskolen.dk har bedt de tre om at dele opslagene med en bredere kreds under corona-nedlukningen.

I dag blev også dagen, hvor vi forsøgte at holde videochatmøde med en hel klasse. Det var en blandet succes, men da vi fik dem alle sammen til at slukke for deres microfon lykkedes det os da at få givet dem nogle beskeder. Hovedpointen var, at de skulle tage den med ro, da nogle af eleverne syens de fik alt for mange opgaver. Vi lærere har jo ingen føling med hvor meget de arbejder hver i sær, når vi alle er hjemme bag skærmen. Normalt justerer vi undervisningen efter hvad de når i klassen, eller laver om på en opgave, hvis den er for svær. Det er svært at gøre med fjernundervisningen. Vi er nok også bange for, at de kommer til at kede sig. 

Vi nåede frem til, at de fleste kunne arbejde i ca. 3 timer derhjemme om dagen. 

Vi bliver klogere hver dag. Både på hvad isolationen gør ved os, hvordan vi laver fjernundervisning, hvor mange timer man kan arbejde alene om dagen og meget mere.   

Nu vil jeg spise en kage og drikke kakao! Lige i dag går mine tanker til alle dem, der må aflyse en fødselsdagsfest, en dåb, en begravelse eller en anden komsammen de havde glædet sig til.