Dagbog fra lærerlivet i en coronatid

Blog

Dagbog fra coronaskolen dag 14

Gæk gæk gæk/ Mine elever er blevet væk/ De er alle blevet hjemme/ Vi må bare ikke glemme/ At logge ind og sige hej på chatten/ Så vi ikke bliver bange om natten/ Om vi først kan ses til Maj/ Så bliver det godt at sige hej

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har fået gækkebreve fra mine elever og det er så hyggeligt. Det har inspireret mig til mit eget lille gækkevers, som du kan se øverst. 

Jeg havde desuden en rigtig god oplevelse med at simulere alm. klasseundervisning online i dag. Eleverne havde fået en novelle for, som de skulle analysere i grupper - online selvfølgelig - og de havde alle sammen arbejdet så godt med den.

I dag gennemgik vi den så i vodeochat. Det gik over al forventning, men jeg måtte hele tiden spørge, om alle var med og opfordre til, at de sagde til, hvis der var noget de ikke forstod, for jeg kunne jo ikke se, om de alle sammen så ud til at være med, som jeg plejer at kunne inde i klasseværelset. 

Dagbog fra lærerlivet i en coronatid

Lærer i Roskilde Lynne Gilberg, nyuddannet lærer i Virum Anna Hjortkjær og tillidsrepræsentant på Hellebækskolen ved Helsingør Merete Svalgaard Knuhtsen skriver jævnligt om deres lærerliv på Facebook. Folkeskolen.dk har bedt de tre om at dele opslagene med en bredere kreds under corona-nedlukningen.

Så meget af undervisningen er dybt afhængig af vores relationer, afvejning af hvor eleverne er, justering undervejs i timen og elevernes spørgsmål. Det nævner nødundervisningen ikke megen plads til.