BLOG
Empty article - Subtitle
Man må sno sig
Det med at blive 'overruled' af andres planer, som jeg ikke kan vriste sig udenom, kan godt udfordre mig til at slå flere fluer i ét smæk. Sådan tænker jeg, når man fra højere sted har fået en god idé!
Sommeren nærmer sig og jeg glæder mig til næste skoleår. Mit hoved er fyldt med forventninger til 5. klasse, der bliver til 6. klasse med endnu mere abstrakt tænkning og tale om det, der står mellem linjerne. Min mave rumler lidt ved tanken om den nye innovationslinje og de dybe tallerkener, jeg vil udvikle. Jeg glæder mig til at fagfordelingen falder i hak, så jeg kan få mine årsplaner på plads og aftalt samarbejde med mine kære kollegaer.
Så jeg glæder jeg mig altså som altid til at komme i gang med de myriader af opgaver, et nyt skoleår byder på, især dem jeg selv skal opfinde. Et nyt skoleår føles lidt som en flytning – alt skal afsluttes før man kan rykke ud og de basale ting skal være på plads det nye sted, før man kan rykke ind.
Vi har ”fået” uge 27 og uge 32 til årets planlægning. Det er naturligvis ikke nok til alt det administrative og praktiske, der rumler i mit hoved, men jeg skal nok få lagt de store linjer med mit team og de første forløb.
Center for undervisning har pålagt innovationskursus for alle kommunens lærere i uge 32. Det er naturligvis velment, men jeg kan slet ikke se mig selv i det. Jeg er ellers altid glad for uddannelse og udvikling, men alt mit fokus er altså på planlægning af året netop her. Den kostbare tid til planlægning skal ikke afbrydes af kursus. Vi vil gerne støtte op om Innovation, entreprenørskab og kreativitet, der sat på dagsordenen for Næstveds skoler. Men ikke i uge 32…
Det er synd for CUD Næstved, at der ikke er mere føling med, at lærerne har skide travlt i uge 32. Og at 40 af os allerede har fået 3 moduler i det samme af A.P. Møller fonden. Jeg frygter at efterlade indtrykket af en lettere fraværende lærer, der sniger sig til at skrive læringsmål og årsplaner under kurset.
Man må sno sig.