BLOG

Empty article - Subtitle

En lærer - eller en voksen med 2 varme hænder?

Fra skoleåret 2007/2008 frem til 2017/2018 er der kommet lidt flere "voksne med varme hænder" i de danske folkeskoler. Det er bare ikke lærere. Tværtimod.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Antallet af lærere i folkeskolen er i perioden 07/08 frem til 17/18 faldet med 6756 årsværk, mens antallet af pædagoger er steget med 7450. (Kilde: UVM's datavarehus)

Stigningen i antallet af pædagoger er især markant i 2014/2015.

I forbindelse med folkeskolereformen vedtog forligskredsen de nationale mål:

1. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan.

2. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater.

3. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

Midlet til at opnå de mål har bl.a. været at udskifte lærere med pædagoger. Der er dog intet, der tyder på, at vi for alvor er rykket på de nationale mål, så der er god grund til at overveje, om midlet har været det rigtige.

I alle kommuner og på langt de fleste skoler, er der flere tilfælde, hvor pædagoger og andre medarbejdere uden læreruddannelse varetager den fagdelte undervisning i modstrid med folkeskoleloven.

Dette er ikke en hetz mod pædagoger eller en ringeagt af deres faglighed i folkeskolen.

Pædagoger har helt bestemt en rolle i folkeskolen - Det er bare ikke som undervisere i folkeskolens fag!

Der er massevis af godt lærer-pædagogsamarbejde, og det vil der også i fremtiden være brug for.

Derimod er der ikke brug for, at skolerne og kommunerne sparer millioner af kroner på at lade pædagoger undervise.

For i langt de fleste tilfælde er det økonomien, der er begrundelsen.

Flere lærere styrker fagligheden og hjælper inklusionen.

Hvis vi for alvor skal rykke på fagligheden, samtidig med at vi tager hånd om alle elever i klassen, også de der har brug for ekstra støtte, så skal der flere lærere i folkeskolen.

Co-teaching vinder frem som et svar på inklusionsudfordringerne i klassen. Det kræver "bare", at det er to lærere, der forbereder, genenmfører og evaluerer undervisingen - sammen.

Der er bestemt et behov for flere lærere i folkeskolen!

Powered by Labrador CMS