BLOG
Empty article - Subtitle
Samarbejdende organisationer
Samarbejde og tillid
En vinteraften holder et fly på startbanen i en international lufthavn og venter på starttilladelse. Vejret er dårligt, det er koldt og sneen fyger. Trods lufthavnspersonalets anstrengelser for at befri flyet for is, så hænger der stadig istapper på vingerne. Andenpiloten gør gentagne gange piloten opmærksom på dette, men på en spørgende og forsigtig måde - som mange andre underordnede ønsker han ikke at virke kritisk over for sin overordnede.
Kort efter forsøger flyet at lette, men det går galt på grund af isen
De sidste ord, flyets »sorte kasse« har optaget, er pilotens, der tilsyneladende ikke har haft tillid til sin næstkommanderendes dømmekraft, men i stedet affejede andenpilotens bemærkninger om istapper som grundløse.
Hvorvidt samarbejdet i flyets cockpit bygger på tillid eller ej kan komme til at betyde forskellen mellem liv og død - tilsvarende kan mangelfuld tillid i samarbejdsrelationerne være afgørende for overlevelse og undergang for en organisation.
Organisationen skal kendetegnes af en kultur med tillid, engagement og samarbejde.
Det handler om hvordan man udvikler ideer, modtager andres bidrag, sammenstykker komplementære færdigheder og udvikler synergier, om at få det bedste ud af den viden og de menneskelige ressourcer, som man har omkring sig - kort sagt; hvordan man arbejder sammen.
I et godt teamsamarbejde forstår alle hinanden og har en åben indstilling til de øvriges behov og prioriteringer - derved formår man at hjælpe og støtte, når der opstår problemer.
Der er som regel altid et "Yes, but..." til sidst, og da osse her: Forskellen mellem at sige at man er et samarbejdende team og virkelig at være et samarbejdende team kræver udvikling af samarbejdsfærdigheder - det sker nemlig ikke af sig selv.
Lad dette blive mit afsæt for en kommende række indlæg, der alle vil have en vis bund og grund i virkeligheden