BLOG
Empty article - Subtitle
Lorte-kunst
Lav installationer på skolens toiletter
Skolens toiletter er et oplagt sted at lave installationer, fordi der er hvide vægge, og fordi brugeren af toilettet ikke forventer, at der er noget på toilettet. Desuden er der mere ro på toilettet end udenfor og dermed plads til at undersøge kunsten.
Forskellen på at lave en installation og på at hænge et billede op er, at en installation kræver flere objekter, som står i forhold til hinanden. På billedet øverst står de udklippede øjne i forhold til spejlet på den anden side, samtidig med at besøgeren sidder på toilettet, lige ved siden af de stirrende øjne. Den der oplever installationen skal kunne bevæge sig i rummet imellem objekterne og få en sanselig oplevelse.
Fremgangsmåde
Tag en gruppe børn med ud på jeres toiletter og snak om, hvad toilettet er for et sted: Hvad bruger man det til? Hvilken følelse får børnene, når de går derind? Hvordan kan de skabe overraskelse på toilettet?
Fortæl børnene om forskellen på et billede og en installation (se forklaring ovenfor).
Del børnene op, så de samarbejder 2-3 børn om et toilet.
Hvis I vil gøre en fest ud af det, kan I holde “WC-fernisering” med gul sodavand og romkugler;)
Variationer
Udvid installations-tanken til andre rum: Det kan være en trappeopgang eller et gangareal.
Læring
Barnet lærer at undersøge omgivelserne, som kunsten indgår i, og lærer at kunsten skal passe til det sted, det skal placeres. Barnet udvikler sin viden om forskellige kunstformer, særligt installationen.