BLOG

Empty article - Subtitle

Lorte-kunst

Lav installationer på skolens toiletter

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolens toiletter er et oplagt sted at lave installationer, fordi der er hvide vægge, og fordi brugeren af toilettet ikke forventer, at der er noget på toilettet. Desuden er der mere ro på toilettet end udenfor og dermed plads til at undersøge kunsten.

Forskellen på at lave en installation og på at hænge et billede op er, at en installation kræver flere objekter, som står i forhold til hinanden. På billedet øverst står de udklippede øjne i forhold til spejlet på den anden side, samtidig med at besøgeren sidder på toilettet, lige ved siden af de stirrende øjne. Den der oplever installationen skal kunne bevæge sig i rummet imellem objekterne og få en sanselig oplevelse.

Fremgangsmåde

Tag en gruppe børn med ud på jeres toiletter og snak om, hvad toilettet er for et sted: Hvad bruger man det til? Hvilken følelse får børnene, når de går derind? Hvordan kan de skabe overraskelse på toilettet?

Fortæl børnene om forskellen på et billede og en installation (se forklaring ovenfor).

Del børnene op, så de samarbejder 2-3 børn om et toilet.

Hvis I vil gøre en fest ud af det, kan I holde “WC-fernisering” med gul sodavand og romkugler;)

Variationer

Udvid installations-tanken til andre rum: Det kan være en trappeopgang eller et gangareal.

Læring

Barnet lærer at undersøge omgivelserne, som kunsten indgår i, og lærer at kunsten skal passe til det sted, det skal placeres. Barnet udvikler sin viden om forskellige kunstformer, særligt installationen.