BLOG

Empty article - Subtitle

Pas på tegningen!

Tegning er en effektiv måde for eleven at udtrykke sig på: Papir og blyant er tilgængeligt de fleste steder, og det blanke papir rummer utallige måder at blive tegnet på. Det helt blanke papir kan også virke hæmmende, for hvad skal eleven tegne, og endnu værre: Hvordan skal eleven tegne?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tegningens stopklods

Mange børn i 3.-5. klasse begynder at blive mere bevidste om deres måde at tegne på, hvor de tidligere har tegnet uden nogen former for vurdering. Her hører billedkunst-læreren elever sige: "Jeg kan ikke tegne", og lige her er det allerede gået galt! Elevens indstilling til egne tegnefærdigheder kan være svær at ændre, og det kunne være undgået, hvis eleven, i årene forinden, var blevet udfordret på, hvad det betyder at kunne tegne.

Børn antager automatisk, at målet med at tegne, er at kunne tegne, så det ligner. De skulle vide, at kunstnere på landets kunstakademier, der kan tegne visuel realisme, så det ligner et fotografi, stræber efter at finde en særlig måde at tegne på, som er deres.

På trods af min overbevisning om, at visuel realisme ofte er en stor stopklods for elevers tegnelyst, mener jeg stadig, det skal inddrages i billedkunst-undervisningen, fordi det er en brugt teknik og skildringsform (jf. målsætning for billedkunst). Det er et brugbart håndværk, fx når eleven skal skitsere en idé eller plan for andre.

Sæt ord på

Det alt afgørende er at snakke med eleverne om, hvad de forskellige måder at tegne på kan: I hvilke situationer er det bedst at tegne realistisk, og i hvilke situationer er det bedst at tegne mere frit? På den måde udfordrer vi elevernes forudindtagede holdning om, at realisme bare er bedst.

Min egen erfaring er, at børns selvværd og skaberlyst er størst, når vi arbejder udenom realisme. Her får børnene mulighed for at vise deres unikke billedsprog, som jeg udfordrer og støtter. Derfor fylder opgaverne med realisme kun omkring 20 % i min undervisning.

Ideer til tegneopgaver uden forventninger til resultat

  • Tegn en genstand, mens du holder genstanden bag ryggen.
  • Tegn med en snor på et papir.
  • Tegn i et fad med salt eller sand.
  • Tegn med mudder. Læs mere her
  • Tegn med blyant/pensel mellem dine tæer.
  • Tegn portræt af hinanden, mens I kigger på den anden, men ikke på papiret.