BLOG

Empty article - Subtitle

Juleværkstedet på godt og ondt

I december går det store juleværksted igang. Børnene vil gerne have hjælp til at lave gaver til deres familie og allerhelst i smug, så familien bliver overraskede juleaften.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den tanke kan jeg godt lide, men der kan være mange fælder i juleværkstedet:

  • Børn masseproducerer julegaver uden nogen form for kreativ udvikling, fordi de gerne vil være hurtigt færdige med alle deres gaver.
  • Børn har ekstra høje forventninger til, hvordan deres færdige gave skal se ud. Hvis det ikke lykkedes dem at leve op til, bliver de kede af det og kan miste modet til at arbejde videre.
  • De voksne indkøber næsten færdige produkter hos AVform o. lign., hvor barnets kreative bidrag er minimalt (og ikke kan “gå galt”).

Det er en rigtig svær balance mellem at barnet får en gave, som det er stolt af at give og at sørge for kreativ udvikling. Særligt i en presset hverdag.

Derfor har jeg to idéer til jer, der gerne vil lave julegaver med børn og undgå at det bliver for produktorienteret:

  • Køb male-rammer, keramik-skåle, mulepose eller andet, hvor barnet kan male, lige hvad det ønsker, og hvor der er god plads til at udtrykke sig selv og egne håndværksmæssige kompetencer.
  • Find den tegning, hvor barnet opdagede noget nyt indenfor tegning. Ram den ind til en gave. På den måde sætter du fokus på barnets udviklingsproces indenfor at tegne. Som lærer, kan du bede børnene om at kigge deres tegnehæfte igennem selv, og vise dig den tegning, hvor de kan se udvikling.

Billedet øverst viser min 2åriges første tegning med ben på. Tidligere har hun tegnet mennesker som cirkler, men nu er hun blevet opmærksom på benene. Det er et stort skridt, og derfor har jeg indrammet tegningen. Den minder mig om den tegneudvikling, hun er igang med.