Nationalt netværk af skoletjenester
Blog
Send naturfagslæreren til arkæologen
Arkæologi er nu ikke længere forbeholdt historielæreren. Nu kan de ældste elever blive klogere på naturfag ved at grave sammen med arkæologen.
Onde kollegaer ville nok mene, at naturfagslæreren mere trænger til en psykolog, men en arkæolog – hvorfor nu denne samarbejdspartner?
Holstebro Museum har søgt og fået midler fra SkoletjenesteNetværk til at lave et eksemplarisk undervisningsforløb, som honorerer kravet om åben skole og opkvalificerer elevernes naturfaglige kompetencer inden for undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation. Dette forløb vil blive udviklet, afprøvet og justeret i dette skoleår, så det også passer til den kommende fælles faglige afgangsprøve for naturfag. Men hvad laver arkæologer egentlig?
I arkæologien bruges naturvidenskaben ofte til at tolke de mange opdagelser og fund en udgravning giver, bl.a. bruges fosfatprøver til at bestemme, hvor der har været aktivitet på marken og meget andet. Endvidere er det nok væsentlig mere lærerigt for eleverne at røre ved et ægte skelet og kønsbestemme det sammen med arkæologen i stedet for plastik skelettet fra skolens biologisamling.
Hvis du vil vide mere om projektet arkæologi i folkeskolen, er du velkommen til at kontakte museumsinspektør på Holstebro Museum, Ann Bodilsen, ligesom vi her på bloggen og på SkoletjenesteNetværks facebook-side følger projektet. Til slut kan vi nævne, at der den 4. april 2016 afholdes et CFU-lærerkursus på Lindholm Høje, hvor tankerne bag projektet præsenteres, og små praktiske arkæologiske øvelser laves, så hold øje med det kommende kursuskatalog fra http://www.cfunord.dk.
Tilbage er vist kun at ønske naturfagslæreren god tur til arkæologen.