Nationalt netværk af skoletjenester
Blog
Brug overskudsmaterialer og overskudspædagogik i skolen
Når eleverne får friere rammer til at skabe noget selv af overskudsmaterialer, får de også et overskud af engagement til at være kreative.
Det slog mig, en tirsdag formiddag jeg var på besøg på ReMida Centret sammen med 4.C fra Tarup Skole i Odense, at her var et undervisningsmiljø, som kunne noget, det kan være svært at skabe i et almindeligt klasselokale. Her svømmede eleverne næsten i bogstaveligste forstand i et hav af alle mulige overskudsmaterialer, som de skulle lave til nye produkter – med god plads til at fejle undervejs mod det færdige resultat.
Undervisningskonceptet her er baseret på Reggio Emilia pædagogikken – en pædagogik der handler om at give eleverne ”sprog” og lade dem udforske forskellige udtryksformer gennem deres egen eksperimenterende og kreative tilgang med så lidt instruktion og indblanding som muligt.
Under besøget bemærkede jeg et gigantisk overskud – ikke kun af materialer, men også et ”overskud” i kraft af børnenes engagement og selvstyrende tilgang til deres kreative proces og produktudvikling.
Kan I skabe guld af genbrug på din skole?
Så derfor vil jeg bare opfordre alle til at dykke ned i denne pædagogik og se, om der er et materiale, som kan genbruges på skoler, der gerne vil arbejde med elevernes kreativitet, innovation, engagement, motivation..
Der findes i alt seks ReMida centre i Danmark. Det er ikke på alle centre, man kan have besøgende, men alle steder er det muligt at afhente materialer til din egen undervisning hjemme på skolen.
Du kan læse mere om mit besøg og få mere at vide om aktiviteter i ReMida-centrene, hvor de ligger, hvad Reggio Emilia pædagogikken ved at følge nedenstående link. Der gives eksempler på, hvordan lærere har brugt ReMida centret i natur/teknologi, i dansk i temaer om ordsprog, kreative skriveprocesser m.m.:
http://skoletjenestenetvaerk.dk/aestetik-og-overskudsmaterialer/