Nationalt netværk af skoletjenester

Blog

Læseteater i byens gader

En flok elever kommer traskende hen ad fortorvet i de smalle gader i Ribe udklædte i dragter fra renæssancetiden. Forrest de fine og fornemme som doktoren og præsten og bagerst de fattige tyende. Rangorden er til at få øje på. Eleverne bevæger sig rundt i byen, stopper op ved Nørreport, to soldater ”åbner byporten” og læseteatret går i gang.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hver elev har sin rolle, ALLE har en rolle, læsestærke som -svage elever. Vigtige begivenheder i byens historie under renæssance fortælles og opføres undervejs og på forskellige pladser i byen. Når eleverne kommer hjem, kan de digte videre på deres persons historie, hvordan gik det mon fiskerkonen Anne eller soldaten Grobian? Skrive breve til dem, eller dykke ned i historiske begivenheder fra tiden.

Nationalt netværk af skoletjenester

Læseteater er en velkendt metode i dansk faget, men når det bliver brugt i historieundervisningen og ude i byens gader, så bliver det pludselig noget helt andet. Det fortæller eleverne, lærere, pædagoger og museumsformidleren, som har sat det hele i værk. Metoden er fantastisk til at skabe den autentiske stemning – det historiske scenarie. Eleverne får mulighed for at leve sig ind i tiden med alle sanser. Gennem deres roller oplever de helt autentiske personer fra den tid, deres hverdag og levevilkår, når de tager dragter på, vakler hen over de toppede brosten for at finde historiske tegn i byen og måske det sted, hvor netop deres karakter har boet engang. De må leve sig ind i rollerne, lære at udtrykke sig med stemme og kropssprog, samtidig med de står til skue for forbipasserende og turister i byen. Perspektiver til elevernes egen tid bliver helt tydelige. Netop inden for historiefaget er ”historiske scenarier” i nye Fælles Mål et særligt område, hvor ”eleven kan opstille historiske scenarier for at for indsigt i samfundsforhold i fortiden”

Læseteater slår altså flere fluer med et smæk – både dansk og historiefaglige mål og så selvfølgelig bevægelse. Det foregår på Skoletjenesten, Quedens gård, som er et samarbejde mellem MYRTHUE – Natur, Kultur & Læring og Sydvestjyske Museer.

Hermed er idéen givet videre. Udnyt årstiden og bevæg jer ud i byrummet eller på landevejen med et dansk eller historiefagligt mål for sigte. Læseteater passer bare rigtig godt til 4.-6. klassetrin. Hvis det ikke allerede er en mulighed på din skole, så tag kontakt med det lokale museum eller lokalhistoriske arkiv og undersøg muligheden for at indgå et partnerskab, hvor I i fællesskab udvikler et læseteaterstykke til jeres by, lokalmiljø.  Lad evt. større elever være med til at skrive teksterne eller søg midler gennem National center for historie- og kulturarvsformidling til at lave et materiale.  

Er du blevet nysgerrig? Så kig her i et videoklip fra Sydvestjyske museer, Quedens Gård om læseteater, renæssancetilbud HER  (læseteater det første minut).

Vil du i kontakt med dit lokale museum for at høre om mulighed for partnerskab eller vide mere om muligheder i læseteater, så få hjælp fra den regionale koordinator i SkoletjenesteNetværk HER