Nationalt netværk af skoletjenester
Blog
Innovation i en åben skole
"Det er vildt fedt ikke kun at skulle lære noget, men også bidrage med noget" (elevcitat)
For nogle år siden var jeg med i et projekt, hvor eleverne i en 8. klasse skulle arbejde med ideer til byudvikling i Odense Havn, komme med forslag til initiativer, som for dem ville bidrage til et godt bymiljø. Det indebar bl.a. en tur til Odense havn, undersøgelser af fakta og lovmæssigheder i de offentlige forvaltninger o.m.m. Kort sagt fik eleverne inspiration og viden fra det eksterne miljø gennem egne observationer, inddragelse af fagfolk og ekspertiser til deres innovative proces.#Fil 1
I dag er innovation og entreprenørskab blevet et af de fire tværgående temaer i folkeskolens fag. Grundsubstansen i innovative processer er elevernes egne idéer til produktudvikling. Al erfaring viser, at det at arbejde med autentiske problemstillinger er en stærk motivationsfaktor for elevernes læring.
Mange kulturinstitutioner og virksomheder har allerede årslange erfaringer med at arbejde med kreativitet og kreative processer, innovation og entreprenørskab. Så lad det være en opfordring: brug kunstmuseet som kulisse til at få inspiration til den gode ide eller som værksted til at skabe dit eget æstetiske værk, gå i dialog med det lokale rensningsanlæg og lad fx store elever ideudvikle på formidling til mindre elever omkring et besøg, udvikl sammen med det lokalhistoriske arkiv en app til en tematisk byvandring for turister eller kontakt de lokale virksomheder og offentlige forvaltninger og få autentiske problemstillinger, hvor eleverne generer forslag til energibesparelse, naturgenopretning, kunst i bybilledet o.m.m. Kort sagt – tøv ikke, brug de eksterne læringsmiljøer i din innovative og entreprenante undervisning.
Har du brug for at komme i gang?
Kontakt den regionale koordinator i SkoletjenestenNetværk
Få hjælp fra Fonden for innovation og Entreprenørskab
KIE modellen – innovativ undervisning i folkeskolen, E. Kromann-Andersen, I.F. Jensen, Erhvervskolernes forlag 2009
Innovative elever L. Rohde, A.L.Olsen, Akademisk forlag 2013