Nationalt netværk af skoletjenester
Blog
Kære sproglærer, hvor går du hen?
Sammenlignet med andre fag ligger sprogfagene absolut på en sidsteplads, når vi taler om hvor mange undervisningstilbud, der findes på de danske museer. Det er faktisk lidt af en opgave at støve eksempler op. Og det rejser spørgsmålet, hvis sproglærerne ikke bliver budt inden for på museerne, hvor går de så hen i den åbne skole?
Allerede tilbage i 2016 lavede Nationalt netværk af skoletjenester en kortlægning af skolernes brug af museer og andre eksterne læringsmiljøer, som tydeliggjorde, at undervisningsforløb til sprogfagene - engelsk, tysk, fransk, spansk var meget ringe repræsenteret på museerne *. Engelsk, som trods alt er et relativt stort fag i folkeskole, var kun repræsenteret på 2 % af de statsanerkendte museer, lagt sammen med andre eksterne læringsmiljøer dog op til 10 % af de adspurgte institutioner. Søger man i den nationale åben skole portal skoletjenesten.dk finder man enkelte eksempler på tysk undervisning naturligt nok i de sønderjyske kommuner, og i Hjørring har de et English House, hvor man tilbyder undervisningsforløb til alle alderstrin.
Er det mon fordi, I sproglærere bruger de samme steder som i de andre fag og bare taler fremmedsprog under jeres besøg? Samarbejder I med virksomheder, turistforeninger, rejsebureauer, internationale organisationer eller et helt fjerde?
Jeg kunne godt tænke mig at vide mere om hvad, og hvor man går hen. Jeg er også nysgerrig på, om der måske er et behov for at udvikle forløb mere målrettet sprogfagene i forhold til åben skole.
Nogen der vil give et bud på det?
Kilde:
* Skolers brug af undervisningstilbud på kulturinstitutioner og eksterne læringsmiljøer, Nationalt netværk af skoletjenester 2016, Fig. 12, s. 24. Et link til kortlægningen HER