Imperfectus

Blog

Venskaber på tværs af etniciteter

Er der udfordringer med at at få børn på tværs af etniciteter til at lege eller interagere sammen?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

“Forskningsprojektet om skolebørns sociale liv viser således, at der ikke opstår social integration mellem etniske minoritets- og majoritetsbørn alene ved, at man sørger for, at de går i klasse sammen.” Vive, 2020.

Man bør ikke negligere at den offentlige debat også påvirker børnene feks. når far og mor sidder hjemme i stuen og lytter og kommenterer på fjernsynsudsendelser/nyhedsudsendelser, sidder barnet og lytter med og på den måde internaliseres forældrenes synspunkter i barnet. Børn spejler sig nemlig i sine forældre.

Indsats

Imperfectus

Jeg hedder Emin Akyuz og er uddannet socialpædagog og praktikvejleder. Til daglig arbejder jeg på Skovlyskolens specialafdeling. Skovlyskolens specialafdeling er et specialundervisningstilbud for normalt begavede børn og unge med sociale og adfærdsmæssige vanskeligheder, ADHD, særlig sårbarhed ifht. angst, skoleværing, selvskadende, kravafvisende etc. Jeg har tidligere arbejdet på Døgninstitutionen Fensmarkgade, som er en døgninstitution i Center for Udsatte og Kriminalitetstruede Unge (CUKU), Socialforvaltningen i Københavns Kommune. Målgruppen er kriminelle og kriminalitetstruede børn og unge (12-18 årige). Jeg interesserer mig for social- og specialpædagogikken og vil derfor blogge om min egen dagligdag, pædagogiske teorier/strategier og andre samfundsaktuelle emner.

En effektiv måde, at skabe samhørighed mellem elever på, er igennem fælles oplevelser. Igennem mit arbejde med socialt udsatte/kriminalitetstruede og kriminelle børn og unge (både tosprogede og etniske danskere) oplevede jeg, hvad fælles oplevelser gør for relationen; den skaber samhørighed og et tæt bånd, som senere bliver til minder. Minder, som ikke kun handler om selve oplevelsen, men også om dem man delte oplevelsen med. En fjern person/farve bliver nu til en personlighed. Et navn. En ven.

kilde:

Vive - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd 2020:

https://www.vive.dk/da/nyheder/2020/det-kniber-med-venskaber-mellem-etniske-minoritets-og-majoritetsboern-i-skolen/