Imperfectus
Blog
Venskaber på tværs af etniciteter
Er der udfordringer med at at få børn på tværs af etniciteter til at lege eller interagere sammen?
“Forskningsprojektet om skolebørns sociale liv viser således, at der ikke opstår social integration mellem etniske minoritets- og majoritetsbørn alene ved, at man sørger for, at de går i klasse sammen.” Vive, 2020.
Man bør ikke negligere at den offentlige debat også påvirker børnene feks. når far og mor sidder hjemme i stuen og lytter og kommenterer på fjernsynsudsendelser/nyhedsudsendelser, sidder barnet og lytter med og på den måde internaliseres forældrenes synspunkter i barnet. Børn spejler sig nemlig i sine forældre.
Indsats
En effektiv måde, at skabe samhørighed mellem elever på, er igennem fælles oplevelser. Igennem mit arbejde med socialt udsatte/kriminalitetstruede og kriminelle børn og unge (både tosprogede og etniske danskere) oplevede jeg, hvad fælles oplevelser gør for relationen; den skaber samhørighed og et tæt bånd, som senere bliver til minder. Minder, som ikke kun handler om selve oplevelsen, men også om dem man delte oplevelsen med. En fjern person/farve bliver nu til en personlighed. Et navn. En ven.
kilde:
Vive - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd 2020:
https://www.vive.dk/da/nyheder/2020/det-kniber-med-venskaber-mellem-etniske-minoritets-og-majoritetsboern-i-skolen/