Imperfectus

Blog

Risiko- og beskyttelsesfaktorer

Risiko- og beskyttelsesfaktorer er betegnelser for de forhold, der øger eller mindsker risikoen for om et barn/ung udvikler kriminel adfærd.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg vil kort beskrive hvilke forhold, der kan gøre sig gældende for om hvorvidt et barn kan ende i en kriminel løbebane eller hvilke forhold, der beskytter barnet imod kriminel adfærd.

Ridikofaktorer der knytter sig til den enkelte person:

  • dreng
  • lavt selvværd
  • har prøvet at ryge hash
  • forældrenes manglende indsigt i barnets hverdag
  • skilsmisse
  • hvis far eller mor har fået en dom
  • ikke passer sin skole/svag skoletilknytning
  • mobning
  • kammerater som udviser kriminel adfærd
  • samfundets syn på en
  • hvis forældrene er arbejdsløse
  • boligområde - demografien spiller en rolle 

Imperfectus

Jeg hedder Emin Akyuz og er uddannet socialpædagog og praktikvejleder. Til daglig arbejder jeg på Skovlyskolens specialafdeling. Skovlyskolens specialafdeling er et specialundervisningstilbud for normalt begavede børn og unge med sociale og adfærdsmæssige vanskeligheder, ADHD, særlig sårbarhed ifht. angst, skoleværing, selvskadende, kravafvisende etc. Jeg har tidligere arbejdet på Døgninstitutionen Fensmarkgade, som er en døgninstitution i Center for Udsatte og Kriminalitetstruede Unge (CUKU), Socialforvaltningen i Københavns Kommune. Målgruppen er kriminelle og kriminalitetstruede børn og unge (12-18 årige). Jeg interesserer mig for social- og specialpædagogikken og vil derfor blogge om min egen dagligdag, pædagogiske teorier/strategier og andre samfundsaktuelle emner.

Beskyttelsesfaktorer er de omvendte forhold, der reducerer de forhold, hvor man kan udvikle kriminel adfærd.

På Fensmarkgade er vi således også udfordret på samme vis, som skolerne også er det. Vores placering.

Både lærer og pædagoger udfordres dagligt af ydre forhold, der gør sig gældende. Både hvad angår elevens personlige forhold, men også miljøets direkte indvirkning på skolerne og institutionerne.