Imperfectus
Blog
Teenageliv, ADHD og følelser
Læren om følelser i udskolingen.
Skoler/klasser kan stå overfor klasseproblematikker vedr. manglende fællesskabsånd med mange konflikter, uhensigtsmæssige gruppedynamikker (magtrelationer, gruppers samspil), elever med umodne sociale kompetencer, uro i klasserne og andre trivselsproblematikker.
I min klasse kunne jeg se behovet for, at eleverne fik kendskab til følelser og hvordan de kommer til udtryk i hverdagen fordi der indimellem opstod gnidninger og konflikter pga misforståelser og fejlfortolkninger af situationer. De læste hinanden forkert og et øget kendskab kunne derfor reducere konflikterne og bevare de gode relationer.
Børn og unge med ADHD opleves i en følelsesmæssig rutchebane, hvor følelserne kan skifte fra at være rolig til rasende på et splitsekund. Det går stærkt!
Hvad indebærer det at være i de forskellige tilstande/situationer? Hvordan ser en trist person ud? En person der er ked af det? En der er glad og fornøjet?
Når det gælder følelser associerer mine elever det typisk til at handle om forelskelse, men i virkeligheden er det meget mere.
Under forløbet var det i indledningen vigtigt, at forklare definitionen på en følelse:
”Et menneskes øjeblikkelige psykiske tilstand, bestemt af personens vilkår, humør eller forhold til andre mennesker • fx raseri, begejstring, frygt, kærlighed, misundelse eller selvtillid.” (sproget.dk)
Derefter at synliggøre de forskellige følelser; glæde, vrede, tristhed, nysgerrig, stolthed, angst, håb, tillid, lykke, skyld, fortrydelse, skam, kærlighed, had.
Derefter udvalgte jeg følgende følelser og definerede dem:
Skam:
“ubehagelig følelse af ydmygelse, skyld eller flovhed, fremkaldt af bevidstheden om at have gjort noget forkert eller pinligt.” (sproget.dk)
Medfølelse:“indlevelse i og hensyntagen til andres lidelse, problemer m.m.” (sproget.dk)
Hvad menes der med når man:
Har sommerfugle i maven?
Er blød i knæene?
Til sidst bad jeg dem om at tegne deres følelser, hvor de skulle tænke på en specifik situation og få det overført på papir. Resultatet af tegningerne blev vidt forskellige. Både abstrakt og konkret og afspejlede typisk nogle situationer i deres liv, som havde en stor betydning for dem.
Summa summarum: Læren om følelser skærper ikke kun elevernes bevidsthed om egne følelser, men også om andres.
Når teenagere er bevidste om egne følelser og grænser bliver de også bedre til, at aflæse og respektere andres. Det vil på sigt gøre dem i stand til at skabe, pleje og vedligeholde relationer. Både når det gælder venner/veninder, familie, parforhold og den ukendte mand/kvinde på gaden.
Kilder:
https://sproget.dk/lookup?SearchableText=følelser
https://adhd.dk/ung/ungelivet-adhd-add/30584-2/
https://redbarnet.dk/skole/boerns-rettigheder/staerke-sammen/modul-3-foelelser/
Illustrationer: https://kommunikationforlivet.dk/gratis-materiale-til-skole/