Imperfectus
Blog
Socialfag
Læren om livet i udskolingen
Vi stiller krav og har forventninger til socialt udsatte grupper af unge. At de handler i overensstemmelse med sociale spilleregler, værdier og normer i samfundet. Men kan vi tillade os, at stille de krav og forventninger i dag, hvis de ikke bakkes op af skolen? Hvordan kan vi som fagfolk fastholde og præge vores elevers binding til fællesskaber, så de passer ind i samfundets normer og værdier? Nogle kritikere vil mene, at hjemmet er ansvar for den type læring.
Elevernes sociale kompetencer
Socialfag er med til at udvikle færdigheder hos vores elever. Vi bruger forskellige læringsrum (formelle og uformelle) til, at motivere, engagere og udstyre vores elever med værktøjer, som de kan anvende for at begå sig i samfundet. Vi præger dem til, at blive hele mennesker. Her er nogle emner, som jeg kan anbefale, at gøre brug af i undervisningen.
- læren om følelser - hvad er en følelse og hvordan kommer de til udtryk?
- ADHD, ADD og følelser - hvordan følelser kommer til udtryk, når man har en diagnose
- Arbejdsmarkedet, jobansøgninger og CV
- Unge i misbrug - hash og misbrugsproblematikker
- Livet på en døgninstitution - kan børn og unge komme i fængsel?
- Abort - er fosteret et menneske eller organisk/biologisk affald?
- digital dannelse - hvordan man begår sig på nettet
- Medborgerskab
- Sociale problemer og sociale afvigelser
- Diagnoser - ADHD, autisme, angst etc.
- Økonomi - privatøkonomi, budgetter, selvangivelse, kviklån (undgå at de bliver forgældet ved at lade sig narre til at optage hurtige lån)
- Sociale spilleregler - skrevne og uskrevne regler i vores samfund
- Samtykkeloven
- Iværksætteri, budgetter, investering
- Naturen som læringsrum
- Identitet og tøj - hvordan kultur, værdier og normer kommer til udtryk i vores påklædning
- Ekstremisme - definition + ekstremisitiske bevægelser
- Hjemløshed
- Sociale medier - selviscenesættelse og ansvarlighed
- Mobning
- Alkohol - om druk og ungdomskultur
- Sociale problemer og sociale afvigelser