Imperfectus
Blog
Hesteterapi som metode
Indlægget handler om, hvor effektivt hesteterapi er for mennesker med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser. Især børn med autisme har det haft en god og positiv indvirkning på.
Jeg stiftede for første gang bekendtskab med hesteterapi i 2017 på stutteriet Bastbjerghus i Ganløse. Der fulgte jeg min kollega, som en gang ugentligt, havde en borger med ud at ride. Borgeren havde psykiske funktionsnedsættelser.
Rideterapi bruges også af flere rideskoler for børn med autisme og andre med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser.
På Fensmarkgade har min gode kollega, Line Clausen, indført hesteterapi som metode, hvor hun tager en af vores unge med ud for at ride. Det er nu blevet implementeret på Fensmarkgade efter at det er blevet konstateret, at det er en succeshistorie. Vi håber nu, at vores øvrige unge også får mod til at afprøve det.
Positive følgevirkninger med rideterapi for især børn med autisme er følgende:
- ansvar for sin hest, som denne skal leve op til. F eks når hesten skal strigles.
- oplevelsen set fra hesteryg
- visuel stimulans i naturen
- emotionel stimulans
- social stimulans
- forbedring af motorikken, gang og holdning
- skærper rytterens sanser og koncentration.
Ifølge forskningen (se link) er ridning også med til at opretholde god livskvalitet.
Man mener, at de kompetencer man lærer i samvær med heste også kan anvendes i andre sammenhænge, såsom i samvær med mennesker.
Forskning med rideterapi for børn med autisme: http://www.p-ridning.dk/upl/website/artikler/WeberWestmoquette.pdf