Imperfectus

Blog

Inklusion, æstetiske læreprocesser og konflikter

Forebyggende indsatser

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi kan hjælpe børn og unge med, at sprogliggøre deres oplevelser, og dette øger ikke blot deres ordforråd, men giver dem en chance for bedre, at kunne forstå sig selv og det omgivende samfunds normer, værdier og tanker. 

Æstetiske processer styrker børn og unges muligheder for, at udtrykke sig selv på, kommunikere og bearbejde følelser.

I praksis inkluderer jeg vores unge i oplevelser ved at begrebsliggøre dem. Det øger ikke kun deres ordforråd, men kan også forebygge konflikter fordi de bliver i stand til at udtrykke sig fremfor, at blive eksplosive af vrede over, at de ikke kan finde ord for, hvordan de har det i situationen.

Imperfectus

Jeg hedder Emin Akyuz og er uddannet socialpædagog og praktikvejleder. Til daglig arbejder jeg på Skovlyskolens specialafdeling. Skovlyskolens specialafdeling er et specialundervisningstilbud for normalt begavede børn og unge med sociale og adfærdsmæssige vanskeligheder, ADHD, særlig sårbarhed ifht. angst, skoleværing, selvskadende, kravafvisende etc. Jeg har tidligere arbejdet på Døgninstitutionen Fensmarkgade, som er en døgninstitution i Center for Udsatte og Kriminalitetstruede Unge (CUKU), Socialforvaltningen i Københavns Kommune. Målgruppen er kriminelle og kriminalitetstruede børn og unge (12-18 årige). Jeg interesserer mig for social- og specialpædagogikken og vil derfor blogge om min egen dagligdag, pædagogiske teorier/strategier og andre samfundsaktuelle emner.