Imperfectus

Blog

Slåskultur

Om at give drenge frirum til at være drenge.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dagligt navigerer vi rundt i formelle og uformelle læringsrum, hvor vi hele tiden skal forholde os til nye ting. Det gør vores drenge også.

Derfor igangsætter vi også aktiviteter, hvor drengene kan udfolde sig fysisk. Inden for rammer og regler. Især konkurrenceelementet i aktiviteterne tiltaler dem. Det betyder, at de tit involverer sig så meget i aktiviteten, at de glemmer tid og sted. 

Jeg mener, at vi derved giver dem oplevelser for livet. Et pusterum, hvor drenge bare kan være drenge. 

Imperfectus

Jeg hedder Emin Akyuz og er uddannet socialpædagog og praktikvejleder. Til daglig arbejder jeg på Skovlyskolens specialafdeling. Skovlyskolens specialafdeling er et specialundervisningstilbud for normalt begavede børn og unge med sociale og adfærdsmæssige vanskeligheder, ADHD, særlig sårbarhed ifht. angst, skoleværing, selvskadende, kravafvisende etc. Jeg har tidligere arbejdet på Døgninstitutionen Fensmarkgade, som er en døgninstitution i Center for Udsatte og Kriminalitetstruede Unge (CUKU), Socialforvaltningen i Københavns Kommune. Målgruppen er kriminelle og kriminalitetstruede børn og unge (12-18 årige). Jeg interesserer mig for social- og specialpædagogikken og vil derfor blogge om min egen dagligdag, pædagogiske teorier/strategier og andre samfundsaktuelle emner.

På billedet ser i Cem, en fremragende pædagog på Fensmarkgade, to af vores unge og jeg. 

Det nederste billede er af vores træningsrum på Fensmarkgade.