Blog
Relationspædagogik
Vejen til gode relationer
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Jeg har erfaret, at vejen til gode relationer ikke kun handler om, at stille krav til målgruppen man arbejder med, men også til den, der prøver at skabe relationen. Jeg bestræber mig på, at være:
• autentisk • nærværende • lyttende
Autentisk fordi det giver modparten et troværdigt og forudsigeligt billede af en selv. Nærværende fordi målgruppen vil føle din tilstedeværelse i relationen og lyttende fordi du responderer på kommunikationen imellem jer.
Imperfectus
Jeg hedder Emin Akyuz og er uddannet socialpædagog og praktikvejleder. Til daglig arbejder jeg på Skovlyskolens specialafdeling. Skovlyskolens specialafdeling er et specialundervisningstilbud for normalt begavede børn og unge med sociale og adfærdsmæssige vanskeligheder, ADHD, særlig sårbarhed ifht. angst, skoleværing, selvskadende, kravafvisende etc. Jeg har tidligere arbejdet på Døgninstitutionen Fensmarkgade, som er en døgninstitution i Center for Udsatte og Kriminalitetstruede Unge (CUKU), Socialforvaltningen i Københavns Kommune. Målgruppen er kriminelle og kriminalitetstruede børn og unge (12-18 årige). Jeg interesserer mig for social- og specialpædagogikken og vil derfor blogge om min egen dagligdag, pædagogiske teorier/strategier og andre samfundsaktuelle emner.
I praksis betyder det, at jeg har fået vores hårdeste drenge, 16-17 årige, til at lede efter sten/rav på Bellevue Strand, besøgt Kronborg Slot, Museet for Søfart, Zoologisk Museum, Grantoftegaard i Ballerup etc. Det virker!