Imperfectus

Blog

Naturen som læringsrum

Indlægget handler om, hvor effektivt naturen er som læringsrum.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har gentagne gange haft mine unge med på ture til Bellevue Strand, Grantoftegaard etc. for at bringe naturen i spil.  Synet af naturen, lyden af bølger, berøring med sand, vand og dyr gør noget ved mennesker. Noget godt fremfor lyden af trafik, støj og beton i storbyen.

Efter ture i naturen erfarede jeg færre konflikter med vores unge. Jeg oplevede derimod læring, en styrket relation mellem pædagogerne og de unge og ikke mindst de unge imellem.

Det virker!

Imperfectus

Jeg hedder Emin Akyuz og er uddannet socialpædagog og praktikvejleder. Til daglig arbejder jeg på Skovlyskolens specialafdeling. Skovlyskolens specialafdeling er et specialundervisningstilbud for normalt begavede børn og unge med sociale og adfærdsmæssige vanskeligheder, ADHD, særlig sårbarhed ifht. angst, skoleværing, selvskadende, kravafvisende etc. Jeg har tidligere arbejdet på Døgninstitutionen Fensmarkgade, som er en døgninstitution i Center for Udsatte og Kriminalitetstruede Unge (CUKU), Socialforvaltningen i Københavns Kommune. Målgruppen er kriminelle og kriminalitetstruede børn og unge (12-18 årige). Jeg interesserer mig for social- og specialpædagogikken og vil derfor blogge om min egen dagligdag, pædagogiske teorier/strategier og andre samfundsaktuelle emner.

Billederne er fra en tur til Bellevue i februar 2019