BLOG

Empty article - Subtitle

Seje lege frem for søde sager

Hyggekulturen er en fasttømret del af den danske kultur, og det danske hyggebegreb synes at være forbundet med søde sager. Fredagskagen markerer typisk, at det snart er weekend og i SFO’en er der ofte fredagsguf. Når der er fødselsdage, bliver denne begivenhed markeret med kage eller andre godter. Men er det nødvendigt at ligge under for denne hyggedefinition som knytter hygge sammen med slik, sodavand og kager? Kan man ikke have det rart og hygge sig uden de søde sager?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Seje skoler viser vej

Jo, det kan man godt! Flere og flere skoler har fået øjnene op for, at sund mad og bevægelse (og fravær af usund mad) øger elevernes trivsel og læring.

Her er eksempler på initiativer som skoler har indført:

  • Tilbud om gratis morgenmad og frugt til eleverne for at højne koncentrationen hos eleverne.
  • Opstille vandautomater og give eleverne drikkedunke, så de let kan tage koldt vand med sig til timerne. Det sikrer, at eleverne altid kan få frisk vand og slukke tørsten i vand.
  • Holde sundhedsuge. Her kan lærere og elever sammen opstille et fælles mål for ugen, fx sukkerfri uge for både elever og lærere. Derudover kan lærere og elever i fællesskab lave frokost.
  • Besøg af sundhedsfaglige der kan inspirere eleverne til at leve sundt. Fx kan de lære at lave spændende og sunde madpakker.
  • Fællesspisning i SFO for forældre og børn. Fællesspisning er en god mulighed for at udvide børnenes madhorisont.
  • Dyrke grønsager og krydderier i bede. Det giver eleverne indsigt i, hvor maden kommer fra, og de får mulighed for at følge fødevaren hele vejen fra jord til bord.
  • Lave quizs og konkurrencer samt læser historier for børnene i sidste time inden ferierne.

Børn får for meget af det søde

Det er vigtigt at sætte fokus på børns sundhed – både i skolen/SFO og i hjemmet. En ny undersøgelse viser, at seks ud af ti børn får for meget sukker i forhold til Fødevarestyrelsens officielle anbefalinger.

Undersøgelsen fra DTU Fødevareinstitutet viser, at børn mellem 4-14 år spiser forskelligt i hverdagen og weekenden. Det er tydeligt, at børn spiser usundere i weekenden.

De spiser mindre mængder frugt og grønt og færre kostfibre. Derimod spiser de større mængder slik, chokolade og sukkersøde drikkevarer, som fx saft og sodavand i weekenden. Der er ikke blot tale om lørdag og søndag, men også fredag, selvom det i princippet er en dag i hverdagen.

Børn i Danmark får i forvejen mere energi i hverdagen, end hvad der tilrådes, og dét øger risikoen for overvægt.

Erstat sødt med sjov

Undersøgelsen fra DTU påpeger noget særligt interessant. Det viser sig nemlig, at børn der i hverdagen spiser sundt, også spiser forholdsvist sundt i weekenden. Omvendt spiser de børn, der er usunde i hverdagen, også ekstra mange søde sager i weekenden.

Dette er et godt argument for, at mange flere børn skal have sundere vaner i hverdagen, da det tilsyneladende også vil smitte af på weekendsvanerne. Det handler derfor om, at såvel andre skoler samt forældrene tage ved lære af lærerne på de ”seje skoler”, der forstår at skabe rammer for hygge og trivsel gennem fx spil eller leg – og ikke gennem kagespisning.

Her kan du læse undersøgelsen:

Rothausen BW, Matthiessen J, Brockhoff PB, Andersen LF, Tetens I. “Dietary patterns on weekdays and weekend days in 4-14 year-old Danish children” i British Journal of Nutrition 2012