BLOG

Empty article - Subtitle

De ca. 10 bud for prøveforberedende undervisning

Her ved skoleårets start er vi alle travlt beskæftiget med årsplanlægning. Det er sin sag at planlægge religionsundervisningen, som skal have sammenhæng med afgangsprøven. I sin relativt korte levetid som prøvefag har faget ændret prøveform 3 gange. Forløbet frem mod afgangsprøven er kort og intenst; faget har kun én time om ugen, og afgangsprøven er ikke blevet mindre med årene. Efterhånden har jeg fået samlet en liste af tips, som hjælper mig til at holde overblik og strukturere forløbet i 8. – 9. klasse:

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

  • Tænk 8. og 9. klassetrin som et sammenhængende forløb: Undervis i basisstof i 8.  klasse. Lav emne- og problemorienteret undervisning med gode kilder i 9. klasse
  • Lav få gode, brede problemstillinger i sammenhæng med dine læringsmål
  • Brug UVM’s skema fra prøvevejledningen til at lave årsplan – og gør det løbende, så kommer prøven kommer tættere på hverdagen og du er på forkant, hvis I trækker faget; tekstopgivelser og trækkeemner er klar; voilà 
  • Teach for the test: Præsenter afgangsprøven i starten af 9. klasse, så eleverne kender slutmålet
  • Introducer hvert forløb ved at præsentere læringsmål og problemstillinger og evaluer ved at gå tilbage og lade eleverne besvare problemstillingerne for forløbet ud fra, hvad de har lært ellerlad dem undre sig og være med til at lave problemstillinger til emner 
  • Tal med eleverne om, hvad kilder er, og hvordan de belyser problemstillingerne 
  • Afslut hvert forløb med en synopsisopgave: Eleverne vælger et delemne ud fra hovedemnet, lær dem at udarbejde en problemstilling dertil og at finde kilder og få idéer til produkter. Bed dem gemme det – og de har inspiration til alle emner, hvis de skal til prøve 
  • Benyt dine opstillede problemstillinger til at inspirere eleverne.
  • Lad eleverne lave 1 – 2  fremlæggelser i grupper, hvor de også fremstiller produkter. Hermed præsenteres de for også kulturteknikker.
  • ”Et fagsprog er også et sprog” – arbejd systematisk med at udvikle det.  
  • Tilrettelæg undervisningen, så I er færdige med pensum omkr. en måned før udtræk 
  • Bank i bordet hos din leder, om nødvendigt, og kræv tid til at afvikle vejledning og prøve på en ordentlig måde  - de 6 lovpligtige timer rækker ikke
  • Film er gode at opgive – især for de svage elever. 
  • Opfordr jeres elever til at bruge jeres kilder, hvor det giver mening
  • Opfordr jeres elever til at være kreative i produktskabelsen - der ligger en æstetisk læring her af værdi

Og så er det ellers tungen lige i munden; der er meget, vi og eleverne skal nå – og vi skal gerne sikre, at de og os selv kommer godt igennem prøven ……