BLOG

Empty article - Subtitle

Folkeskole eller fri grundskole - hvad handler det om?

Flere og flere forældre vælger friskolen til deres børn og vælger dermed også folkeskolen fra. Sådan har det lydt igennem flere år, og det har føget med bekymringer om stigende ulighed og polarisering og alskens tal på eleverne og forældrene. Men måske handler det i virkeligheden om noget andet?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bevægelsen fra folkeskolen over mod de frie grundskoler er ikke ny. Den har været i gang siden kommunalreformen i 2007, hvor kommunerne begyndte at ændre i skolestrukturerne og centralisere uddannelsesinstitutionerne. En bevægelse i tre bølger: i 2010/11, i 2014/15 og i 2017/18. Ikke alle kommuner har foretaget ændringer hver gang, men flere kommuner har foretaget ændringer mere end én gang. I rapporten fra Rådet for Børns Læring (2019) måles der bl.a. på type af fri grundskole, hvor de kommer frem til, at de Grundtvig-Koldske friskoler er den mest udbredte type, men målt på antal elever er der flest elever i privatskoler. Desuden er forældrenes uddannelsesniveau og indkomst højere på de frie grundskoler end i folkeskolen og i det hele taget højere på privatskolerne.  I Region Nordjylland er der i perioden 2007 til 2018 lukket 62 skoler, mens der i den samme periode er oprettet 14 frie grundskoler. Ikke alle folkeskoler er erstattet af en friskole, og der er således blevet længere mellem skoleudbuddene. Hjørring Kommune har otte frie grundskoler, hvoraf syv er oprettet siden 2010, fire som friskoler, to som Grundtvig-Koldske Friskoler og én som privatskole. De er alle oprettet, fordi der i lokalsamfundet var et stærkt ønske om en lokal skole, og en fri grundskole var eneste mulighed, når den lokale folkeskole lukkede. Ifølge formanden for skolebestyrelsen i Friskolen for Hundelev og omegn, er skolen nemlig en vigtig ingrediens i et levende og engageret lokalsamfund. Spørgsmålet om folkeskole eller fri grundskole handler måske i stedet om have en lokal skole.