BLOG

Empty article - Subtitle

Elever som nøddeknækkere

I snart to år har faglærerne på skolen, hvor jeg arbejder, tumlet med faget Håndværk og Design. Fokus har primært været på fagets formål, og vi er efterhånden med på, at eleverne bl.a. skal arbejde undersøgende, problemløsende og evaluerende for at fremme en kreativ, innovativ og entreprenant kompetence hos dem. Vi ved også at disse kompetencer udfoldes i arbejdet med materialer af træ, metal og/eller tekstil. Jeps, vi har fanget den og vi har forsøgt den. Men noget mangler.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På et kursus i "Håndværk & Design - et nyt fag" udbudt af DLF, afviklet på Odense Fagskole i september 2015, blev vi af læringskonsulent Rachel Zachariassen, bekræftet i, at vores opfattelse af faget og arbejde med det ind til videre har været ganske fint og i overensstemmelse med ideen bag det nye fag. Hun spurgte dog også ind til indretningen af vores håndværk og design-lokale, og det var et skub vi havde brug for. Vi har ofte drøftet, hvordan vores værksteder bedre kunne imødekomme dette nye fag, men nøden er aldrig helt blevet knækket. Vi har manglet ideer og hvem er bedre til at knække nødder end dem som anvender værkstederne til dagligt? Vi valgte at spørge eleverne til råds.

5.årgang har før arbejde med KIE-modellen, og med afsæt i denne arbejdstilgang blev eleverne bedt om til sidst at pitche deres ideer om, hvordan man kan forvandle skolens værkstedbygning til en inspirerende og kreativt bygning med plads til de eksisterende faglokaler (Natur/teknik, billedkunst, hjemkundskab og det nye fag Håndværk og Design). Eleverne er løbende blevet indviet i omlægning af Sløjd og Håndarbejde til ét fag Håndværk & Design. Man har dog tydelige kunne mærke på eleverne at ideen har været svær at få øje på når de f.eks. har været til time i det gamle sløjd-lokale, som jo ligner sig selv stadigvæk. De fleste af eleverne er dog nu holdt op med at spørge om, om de skal have håndværk eller design i næste time, og projektet med at redesigne vores værkstedbygning har vist sat de sidste elever på sporet også.

Til elevernes pitch havde hver gruppe bygget små mock-ups af deres ideer, som de hver især præsenterede. Elevernes mange gode, skøre og kreative ideer bar præg  af, at lokalerne generelt mangler et inspirerende element - og så er de jo "slet ikke tunet til Håndværk og Design", som en klog elev fik sagt det. Som set på billedet herover, havde elevens gruppe bygget en mock-up af det nye Håndværk og Design-lokale, som de så det. Ud over et yderst kreativt forslag til, hvordan man kunne forbedre space-management i lokalet i forhold til maskiner og anden inventar, så var der også gjort plads til udsmykning af selve lokalet. Farver på væggene, på gulv og i loft som passer til lysindfaldet. Arbejdspladser nær vinduerne, så man kan blive inspireret af verden udenfor.  Ophængte og på anden vis udstillede ide-bøger og plakater til inspiration. Eleverne ville også bygge en "idetavle" i lokalet, som skulle administreres af elever såvel som lærere. Dette med henblik på nemmere at synliggøre vores ideer, så de kunne redesignes og deles. Midt i lokalet skulle placeres en projektor eller et mobilt smartboard, som ville skabe muligheden for at arbejde digitalt med elevers læringsplaner, fremvise teknikker, arbejde med digitale arbejdstegninger mm. Symaskinen fik også en plads i det gamle sløjd-lokale samt arbejdspladser til arbejde med tekstil af enhver art. Sidst men bestem ikke mindst skulle indgangspartiet til lokalet udbygges med en "fagsluse". Denne sluse bestod af en inspirerende - ja nærmest "æresport", omkring indgangen til lokalet, som skulle dekoreres med alverdens ideer og produktioner der alle repræsenter det innovative og skabende arbejde der foregår i Håndværk og Design-lokalet. Kan i se det for jer?

Jeg har nu læst flere bøger der tilbyder inspiration til, hvordan man kunne gribe forvandlingen af det gamle sløjd- og håndarbejdslokale an, men mest givende var det at bede eleverne komme med deres ideer til under hvilke omgivelser de mener, at de lærer bedst.

Vi skal nu i gang med næste etape, som bliver at realisere mange af disse ideer. Her vil der også skulle knækkes nødder.